Zijn | 5 tips om te doen wanneer het niet je dag is

Zo’n dag waarop niks fijn is, je geen zin hebt in dingen en het lijkt alsof het allemaal gewoon net niet snel, goed of leuk genoeg is. Ken je dat? Afgelopen week was voor mij zo’n moment waarop ik dacht: ‘dit is gewoon niet mijn dag’. Daarom bedacht een aantal tips die ik direct zelf in praktijk heb gebracht – en het werkt, hoera! – om van je stomme dag af te komen.

Het is zoals het is | Het is vandaag gewoon niet jouw dag. Prima! Accepteren – serieus, waar heb ik dat toch eerder gehoord – is het toverwoord. Het maakt je niet alleen in drie tellen minder down, het zorgt er ook voor dat je jezelf de tijd en ruimte geeft om dit gevoel er te laten zijn en ermee te kunnen dealen. Want hoe fijn het ook is om er precies achter te komen wat het is waarom je niet blij bent vandaag, het is ook gewoon zoals het is. Laat het er vandaag lekker zijn. Morgen weer een dag!

Wat heb je nodig? | Van een goed gesprek en een beetje frisse lucht tot een overzicht maken of een fijn partijtje huilen. Doe wat jij nodig hebt om je weer beter te voelen. Ook als je daar een zielige film, een reep chocolade of je moeder voor nodig hebt, is dat helemaal oké. Het is niet falen, soms moet het gewoon even.

Wees lief voor jezelf | Voor je stom, ‘meh’ of verdrietig voelen staat geen bepaalde tijd. Er is ook geen gouden handboek waarin staat hoe je het precies moet aanpakken of hoe het zou moeten gaan. Dit zijn enkel tips die je misschien in een goede richting kunnen helpen. Waar het om gaat, is dat je best lief voor jezelf mag zijn. Gun jezelf even de tijd en de ruimte om je zo te voelen. Wanneer je het opkropt, er juist niet over wilt praten of je vindt dat het na een uurtje alweer voorbij moet zijn, blijft het je waarschijnlijk nog langer achtervolgen. Dus rustig aan, het zijn de kleine stapjes die het hem doen. Echt!

Ready when you are | Zodra je je weer wat beter voelt is het vaak een goed moment om terug te kijken en te bedenken waar dat vervelende gevoel nou vandaan kwam. Kijk dan met afstand naar je eigen situatie, zonder dat je middenin de vervelende emotie zit. Een goed moment om het bijvoorbeeld er eens over te hebben met een vriend, vriendin, of geliefde. Op zo’n moment voel je je net weer wat fijner en niet meer zo emotioneel beladen. Dan kun je waarschijnlijk prima je verhaal doen zonder direct in huilen uitbarst. En mocht het dan wel gebeuren, zie tip één.

De zon gaat sowieso weer schijnen! | Hoe naar je je ook voelt, hoe vervelend een dag ook is. Na een nachtje slapen gaat het zeker weer een stuk beter. De volgende dag sta je op en voelt het allemaal wat minder zwaar, kun je het alweer een beetje beter relativeren en nagaan wat jij in deze situatie nu écht graag wilt. Het is weer een ervaring die je meeneemt, waardoor je je nu weer sterker voelt en de wereld aan kunt. YES!

Wat doe jij het liefste als het je dag niet is?

24 Reacties

  1. februari 27, 2017 / 09:10

    De ‘ready when you are’ tip is voor mij de beste. Iets wat ik al tijdens mijn studie leerde: feedback geven op het moment zelf komt niet aan. Nou is dat wel erg kort door de bocht gezegd van mij, maar het is wel waar. Ik ben verbaal niet zo snel maar mijn vriend is megasnel, dus als er iets is dan wil ik er echt even met een normaal hoofd over nadenken en bedenken hoe ik dat het beste kan verwoorden.
    Overigens helpt een potje schelden me meestal ook erg goed de dag door als het niet zo lekker gaat :)

    • Melle
      februari 27, 2017 / 11:26

      Haha die moest er nog bij. YEES! Kan inderdaad enorm opluchten.

  2. februari 27, 2017 / 09:19

    Vooral positief zijn: het komt wel goed. Ik denk vooral: ik overleef het wel. Ik ga er niet dood aan, maar dat heb ik geleerd met mijn werk als PR consultant waar het soms heel stressvol kan zijn. Maar heij: het komt altijd goed.

    • Melle
      februari 27, 2017 / 11:28

      Ik kan me voorstellen dat dat inderdaad wel heel fijn is om dat even tegen jezelf te zeggen. Even een moment van rust en denken, het komt wel goed. HOE FIJN! Als ik erover nadenk krijg ik al helemaal zo’n fijn gevoel. YAY!

  3. februari 27, 2017 / 17:28

    Wat een fijne tips! Hoewel ik op mijn werk lastig kn huilen of een chickflick kan kijken. Gelukkig kan chocola ALTIJD!

    • Melle
      februari 27, 2017 / 17:29

      Daar heb je een goed punt. Dat is inderdaad lastig maar chocolade, daar is inderdaad altijd tijd voor. YEESS <3

  4. Marjolijn
    februari 27, 2017 / 18:25

    Goede tips, heel nuttig! Vooral over het gevoel er laten zijn en niet opkroppen. Professioneel opkropper hier namelijk xD

    Wat jij zelf deed met een leuke trui aantrekken en lachen naar de camera vond ik ook goed =) Ik volgde afgelopen maandag een workshop waarin onderzoek werd aangehaald dat je gedrag je stemming ook beïnvloedt, ipv alleen andersom. Dus wil je zelfverzekerd zijn? Neem grote passen en houd je hoofd omhoog. Wil je een beter humeur? Trek een regenboogtrui aan! ^^

    • Melle
      maart 1, 2017 / 16:08

      Haha herkenbaar! Oeh, wat een goede tip, die ga ik zeker in gedachten houden. Dankjewel!

  5. februari 27, 2017 / 18:39

    Dat zijn nog eens goed tips! Ik geloof dat ik gewoon helemaal mijn week niet heb. Voor nu houd ik me vast aan de lichtpuntjes die er wel zijn. Dat werkt meestal wel goed voor mij.

    • Melle
      februari 27, 2017 / 18:41

      Ik voel het stiekem net zo. Wat vervelend! Dat was ook mijn strategie en het gat redelijk oké. Veel liefs en sterkte! Xx

  6. februari 27, 2017 / 19:02

    Super fijne tips! Ik zou het niet beter kunnen verwoorden. Of bedenken. Haha. Soms ben ik heel goed in accepteren en soms helemaal niet. Maar ik vind het af en toe ook gewoon fijn om eens al mijn ongenoegen te uiten aan iemand die dan even meegaat daar in. Ik heb eigenlijk geen moeite met huilen. En ook niet op mijn werk. Maar ik ben ook een echte huilebalk (#noshameinmygame!). Het jammer is dat ik er gewoon niet meer uit zie als ik gehuild heb. Haha. Helaas.
    Ik probeer altijd te denken: ‘Het gaat voorbij.” En na een nachtje slapen lijkt het meestal allemaal niet meer zo erg als je eerst dacht.

    • Melle
      februari 27, 2017 / 21:53

      Haha hoera voor team huilebalk :) En de huil looks zijn inderdaad wel jammer. Ik vind je gedachte heel mooi en ga het ook zeker onthouden :)

  7. februari 27, 2017 / 20:01

    Soms wil ik echt het liefst terug in mijn bed kruipen, maar helaas roept de plicht. Op het werk probeer ik dan zo goed mogelijk mijn job te doen, maar een goeie babbel kan soms ook al wonderen doen. Als ik tijdens de dag niemand vind ga ‘k meestal via WhatsApp mijn vriendin oproepen die mij dan op afstand probeert te steunen.

    • Melle
      februari 27, 2017 / 21:55

      Oeh dat is ook een goede tip! Ik ben zelf iemand die het niet zo graag deelt en daar dan vaak het gevoel bij heeft dat ik iemand anders ermee opzadel. Wat helemaal niet zo is want inderdaad, het helpt heel goed :)

  8. februari 27, 2017 / 20:21

    Heel fijn deze blog!!! Als ik mijn dag niet heb geef ik me er tegenwoordig vaak aan over. Ik ga doen waar ik zin in heb, ook al moet ik eigenlijk iets anders doen. Of ik kijk een leuke film of serie waarvan ik weet dat ik weer helemaal de oude word haha

    • Melle
      februari 27, 2017 / 21:58

      Dankjewel, zo lief! En dat is echt fijn inderdaad. Had dit weekend zo’n moment dat ik daar ook wel zin in had maar kon even niet kiezen welke dan. Haha, keuzestress. Altijd wat ;p

  9. februari 27, 2017 / 21:23

    Wat een fijne tips! Erg herkenbaar, ik heb zelf ook vaak een rotgevoel op het moment zelf en achteraf denk ik echt: waarom heb je je nou zo druk gemaakt?

    • Melle
      februari 27, 2017 / 21:58

      Dat moment achteraf inderdaad. Zo herkenbaar!

    • februari 28, 2017 / 10:29

      Had ik al gezegd dat deze blogpost een grote note to self is? ;)

  10. februari 28, 2017 / 18:59

    Dit is wat ik de afgelopen tijd heb gedaan toen ik me slecht voelde. Mijn oma is namelijk in september gestorven en daar heb ik het al dikwijls moeilijk mee gehad. Ook gewoon stress van alles wat de afgelopen tijd gebeurd is. Deze vijf dingen heb ik telkens weer gedaan. Lief geweest voor mezelf. Er zijn dagen dat alles tegensloeg en het enige wat ik echt had gedaan was ‘de dag overleven’ en uiteindelijk zat ik dan na school op de bus en zei ik tegen mezelf: ‘Nikita, je hebt je best gedaan, verwen jezelf en ga lezen’ en dat deed ik ook dan! Soms moet je inderdaad gewoon eventjes luisteren naar wat je nodig hebt, lief zijn en accepteren dat het gewoon wat minder goed gaat. Het is alleen jammer als ik een gewoon dipje heb dat ik mezelf niet kan toestaan lief te zijn voor mezelf. En ja, hoe moeilijk het af en toe is, na een kille, koude winter komt altijd een prachtige lente. En dat is voor het leven ook zo. Ooit wordt het weer beter! Soms zijn er gewoon dagen dat het niet anders is dan een off-day. En het is zoveel makkelijker als je dat gewoon accepteert. Dankjewel voor de inspirerende post trouwens Melle!

    • Melle
      februari 28, 2017 / 20:46

      Jij bedankt voor deze mega inspirerende reactie! Helemaal prachtig samengevat met een mooi persoonlijk verhaal en wauw, daar mag iedereen een voorbeeld aan nemen. Zo bewust, zo mooi! Dankjewel!

  11. maart 1, 2017 / 14:08

    Als ik me niet goed voel, mijn dag niet heb, probeer ik altijd kleine dingen te vinden die de dag een beetje “licht” kunnen geven. Wat dat op dat moment is verschilt heel erg per keer. Hangt er vanaf waarom ik me niet goed voel en wanneer. ‘s Middags zou ik misschien even gaan wandelen, maar om 23:00 doe ik dat toch niet zo snel. ;-)
    Accepteren is het codewoord, maar ik blijf het ook super moeilijk vinden. Het accepteren van één rotdag wil wel lukken denk ik, maar vaak zijn het er een hoop achter elkaar. Dan ben ik er op een gegeven moment behoorlijk klaar mee, haha.
    Bedankt voor deze tips. Ik ga ze er zeker nog eens bij pakken als dat nodig is.
    Liefs

    • Melle
      maart 1, 2017 / 16:17

      O lief zeg! En accepteren is inderdaad zo lastig. Ik vind de dag ‘licht’ geven echt een mooie insteek. Die ga ik onthouden. Dank!

Laat een reactie achter (jaaa leuk!)