Tips | Zo blijf je je emoties de baas

collage-je-emoties-de-baasOp het moment dat ik tijdens een moeilijk gesprek met mijn manager merk dat ik mijn tranen niet kan bedwingen voel ik me zo stom! Zit ik weer te huilen. Met deze blogpost wil ik je laten zien dat het eigenlijk helemaal niet erg is om op je werk je emoties te tonen, dat je je daarvoor niet hoeft te schamen. Maar ook geef ik je tips om je op deze, toch wel nare situaties, in de toekomst beter te kunnen voorbereiden.

Verrast worden door een vervelende opmerking, te horen krijgen dat je contract niet wordt verlengd, dat je ergens heel hard voor hebt gewerkt maar dat het niet is wat je manager verwachtte, het zijn allemaal nare momenten waar emoties een grote rol spelen. Je hebt gelijk, je baan ís ook belangrijk en dat dat je persoonlijk aangrijpt is helemaal niet gek. Maar als het je lukt om je emoties de baas te zijn kun je beter nadenken en kom je tot wijzere oordelen. Dat niet alleen, je kunt beter deelnemen aan het gesprek en achteraf voel je je een stuk beter, en zekerder van je zaak. En dat is wat mij betreft pas echt belangrijk!

Met deze tips blijf je je emoties de baas

    1. Bereid het gesprek voor door met je vriendinnen, collega’s, je moeder of je vriend het gesprek voor te bespreken. Een contractbespreking, een maandelijkse 1op1, een beoordelings- of functioneringsgesprek, hoe vind jij dat het is gegaan? Zijn er dingen die je wil bespreken en hoe wil je dat zeggen? Hoe denken andere mensen over de situatie waar je in zit? Het gesprek voorbespreken, de situatie uiteen zetten met een vriend of collega helpt echt, en dat zeg ik uit ervaring. Juist als mensen niet weten waar het precies over gaat, kijken ze er met een frisse blik naar. Het helpt je om tot inzichten te komen maar ook om je agendapunten goed te formuleren.
    2. Neem een notitieboekje, pen en iets te drinken mee naar het gesprek. Aantekeningen maken om later terug te lezen en wat drinken tijdens emotionele momenten is fijn maar het helpt ook als een soort afleiding, om afstand te nemen van de situatie.
    3. Wanneer je het ergens totaal niet mee eens bent, of (negatief) verrast wordt door een uitspraak van je manager, probeer dan niet direct te reageren. Schiet niet onmiddelijk in de verdediging. Laat hem of haar uitspreken en schrijf ondertussen zijn of haar bevindingen op. Laat het een beetje bezinken en reageer dan pas.
    4. Wees eerlijk. Geef aan dat de opmerking van je manager je overvalt, dat je het niet had verwacht, dat je daar zelf een andere kijk op hebt of dat je het antwoord op de vraag niet weet en daarover na wilt denken.
    5. Soms helpt het om ergens anders op te focussen. Luister, maak aantekeningen en maak ook oogcontact met je gesprekspartner(s) maar focus je ondertussen op je ademhaling, je handen, een schilderij, je notitieboekje, het helpt om je emoties te bedwingen.
    6. Als je echt het gevoel hebt dat je er tijdens het gesprek niet uit komt omdat je bijvoorbeeld overvallen wordt door emoties, stel dan voor om het gesprek op een later tijdstip voort te zetten. Zo kun je het in de tussentijd laten bezinken, er over nadenken en er met andere mensen over spreken zodat je tijdens het vervolggesprek zekerder bent van jezelf en volwaardige gesprekspartner bent.

Laat jouw verhaal en tips achter als reactie, ik ben benieuwd!

15 Reacties

  1. mei 16, 2015 / 09:18

    Zelf heb ik helaas geen tips, maar vind de tips die je geeft wel erg fijn. Ik kan het goed gebruiken in ieder geval :-)

    • Melle
      mei 16, 2015 / 11:27

      Fijn om te horen dat je iets aan mijn tips hebt :) Ik kreeg via Facebook ook nog een tip van Marjolein: “als je overmand word door emoties kijk dan iemand niet recht aan maar tussen de ogen.” Vond ik zelf ook wel een goeie, misschien dat je daar ook nog iets aan hebt.

  2. mei 16, 2015 / 12:40

    Herken ik veel van! Als ik jury heb op school bereid ik meestal mijn tekst voor maar als ze dan eenmaal commentaar beginnen geven over dingen waar ik me niet aan had verwacht dan sta ik meestal met mn mond vol tanden en weet ik niet wat zeggen! Achteraf denk ik dan altijd ‘ik had dit kunnen zeggen, en dit en dat’ maar op het moment zelf ben je zo overdonderd dat je daar allemaal niet aan denkt natuurlijk

    • Melle
      mei 16, 2015 / 12:56

      Heel herkenbaar! Na zo’n naar moment, als je weer ‘normaal’ kunt nadenken, kom je altijd tot betere ideeën. Hopelijk lukt het met de tips om er tijdens de jury wel eens wat te zeggen. Al is een ‘bedankt voor je feedback, daar had ik inderdaad niet aan gedacht’ ook best een goede reactie voor op dat moment. En anders later nog een keer vragen om de feedback die je kreeg te bespreken? :)

    • Melle
      mei 18, 2015 / 12:26

      Dankjewel :) Heb je er zelf ervaring mee? Werkt het voor jou?

  3. Xandra
    december 9, 2015 / 19:40

    Bij mij werkt tot op heden geen enkele tip. Tijdens de voorbereidingsgesorekken zit ik al te huilen. Ik kan goed zaken ‘aanhoren’ maar wanneer mij om een reactie wordt gevraagd gaat het mis. Zakelijke gesprekken daarentegen kan ik voeren met het mes op tafel maar de persoonlijke, daar gaat het mis…

    • Melle
      december 9, 2015 / 19:44

      Dat is ook heel lastig. Je zou bijna zeggen oefenen baart kunst maar dit soort gesprekken wil je liever niet te vaak ‘oefenen’.

        • Melle
          december 9, 2015 / 21:14

          Mooi! Echt, heel mooi geschreven. “Maar de onderliggende gevoelens zijn duidelijk een teken zijn van onze mooie menselijkheid kant.” spot on als je het mij vraagt.

          • Xandra
            december 9, 2015 / 21:42

            Dank je wel ☺️

    • Melle
      april 9, 2016 / 11:55

      Heel veel succes! X

Laat een reactie achter (jaaa leuk!)