Tips | Inspiratieboost in boekvorm: Masterclass Ondernemen

masterclass-bladeren-2Weet je, stiekem had ik het “reviewen” van producten op deze blog afgezworen. Ik vind dat producten op blogs soms te pas en te onpas worden voorzien van een review waardoor de relevantie een beetje naar de achtergrond verdwijnt. Op deze blog wil ik graag een groot scala aan onderwerpen bespreken, je tips geven en je inspireren op elk vlak om jouw leven en de wereld een beetje mooier te maken. Dit boek heeft me zoveel inspiratie gegeven dat ik dit niet als een review, want de kaft vind ik eigenlijk ontzettend lelijk, maar eerder als een persoonlijke tip wil meegeven aan jou. Het boek: Masterclass Ondernemen van Annic van Wonderen.


Annic van Wonderen is het gezicht achter de immens populaire modeblog I Love Fashion News.com, die in zes jaar uitgroeide tot een van de grootste modeblogs van Nederland. Eerlijk? Ik had voor het lezen van dit boek nog nooit van Annic of van I Love Fashion News.com gehoord. Het boek lees ik op het moment dat mijn blog nog niet meer is dan een idee. In gedachten ben ik druk aan het bedenken hoe ik het er allemaal uit wil laten zien. Vooral de inhoud, het soort blogposts, de stijl, de vorm en de categorieën houden me bezig.

Ik had behoefte aan bevestiging en vertrouwen en boven alles aan inspiratie en bruikbare tips om verder te gaan. Ik trakteerde mezelf op een boek, waarvan ik eigenlijk niet zo goed wist waarom ik nou precies voor dít boek had gekozen. De titel sprak me wel aan, de cover niet, maar ik werd blij verrast door Masterclass Ondernemen en voor ik het wist was ik gretig aan het lezen en ideeën aan het opschrijven, in de trein onderweg naar Groningen.

Waar gaat het over?

Het boek is eigenlijk het verhaal van Annic van Wonderen, hoe zij I Love Fashion News.com heeft opgezet en groot heeft gebracht (websites, het zijn net kinderen). Om haar verhaal heen geeft ze allerlei praktische tips over ondernemen en het runnen van je eigen bedrijf. Van belastingaangifte en personeelszaken tot het gebruik van social media, het komt allemaal aan bod.

“If you think big, you get big”

Juist omdat het een persoonlijk verhaal is en juist omdat het niet alleen maar over rozen gaat is dit boek ontzettend inspirerend. Ook als je (nog) niet je eigen bedrijf wilt starten, zoals ik, maar wel een nieuw product (een blog) op de markt wil zetten, is dit boek geschikt.

Annic vertelt dat ze vol enthousiasme overal voor meer dan 1000 procent voor gaat, minder vindt ze overigens niet genoeg. Ze vertrouwt in zichzelf, in haar ideeën en in haar bedrijf. Een tas met goodies opsturen naar alle modebladen en kranten, armandjes uitdelen bij de Amsterdam Fashion Week, zij doet het. Het werkte aanstekelijk, gaf mij ook vertrouwen in mijn idee voor deze blog maar ook vertrouwen om uit mijn comfortzone te stappen. “Als jij er niet in gelooft, zal een ander dat ook niet doen”, dus ontwierp ik onmiddellijk bij thuiskomst een visitekaartje. Gewoon voor het gevoel. Waarom daar nog tijden over nadenken? Fake it till you make it, zou Annic zeggen.

4 Reacties

    • Melle
      mei 18, 2015 / 12:29

      Dat is het zeker! Ben je (ook) van plan om binnenkort voor jezelf te beginnen? Of zou je het ook willen lezen voor je blog? :)

    • Melle
      mei 19, 2015 / 09:52

      Leuk :) Ik ben benieuwd wat je ervan vindt!

Laat een reactie achter (jaaa leuk!)