Sporten is niet stom | Persoonlijke tips voor anti-sporters zoals ik

melle-sportpakjeKilo’s verliezen gaat nu eenmaal beter wanneer je erbij sport. Maar ik hou he-le-maal niet van sporten! Je snapt dat ik en een abonnement op de sportschool dus ook nooit een langdurige liefdesrelatie hebben gehad. De afgelopen maanden is daar verandering in gekomen en sport ik zo’n 4 a 5 keer per week. Hoe dan? Ik vertel het je in deze blogpost.

Ga opzoek naar jouw sport

Als je beste vriendin he-le-maal gek is van krachttraining en je liefste collega het liefste elke dag in het zwembad ligt wil dat nog niet zeggen dat jij deze sporten ook leuk vindt. Ik heb dat een tijd met hardlopen gehad. Eigenlijk vond ik dat helemaal niet leuk. Alleen het gevoel als het klaar was. Met een proefles of bijvoorbeeld een pakket met fitness én groepslessen kun je heel veel verschillende dingen proberen. En dat is leuk! Ik ben erachter gekomen dat ik yoga heel fijn vind, maar tegelijkertijd vind ik het ook – en daarom komt de tegenstrijdigheid – heerlijk om afgebeuld te worden tijdens een lesje spinning. Het is jouw feestje dus vul het in zoals jij het leuk vindt!

Groepslessen zijn de bomdiggidy

Een groepje mensen om samen mee te sporten, en dat hoeven dus echt geen bekenden te zijn, werkt stimulerend. Tenminste. Voor mij werkt het goed. Ik vind het prettig om in een groep te sporten, ik heb dan het gevoel dat ik gewoon mijn eigen ding kan doen zonder dat ik te veel opval. Ik wil het een beetje zelf ontdekken en als dat lukt en ik de bewegingen, houdingen en of routines een beetje eigen heb gemaakt, kom ik vanzelf een beetje los. Je snapt wat ik bedoel.

Wanneer dan, ik heb helemaal geen tijd!

En dat is dus precies wat ik ook dacht. Als je 40 uur per week werkt, tijd nodig hebt om te ontspannen, leuke dingen wilt doen, je vriendje ook nog eens te wilt zien en een blog onderhoudt is de tijd om te sporten schaars. Maar wat blijkt, een goede planning – het is echt waar – is de sleutel. Aan het einde van elke week bedenk ik meestal wanneer ik de volgende week ga sporten. Hoe vaker je bepaalde lessen hebt gevolgd op vaste momenten, hoe meer dat ook routine wordt. En als het vast staat, dus dat je bijvoorbeeld elke maandag gaat hardlopen en elke woensdag gaat zwemmen, is dat fijn! Kun je er ook rekening mee houden als je met mensen wilt afspreken.

Treat yourself

Het oog wil ook wat en liefde gaat door de maag. Dus ga wanneer je naar de stad gaat om kleding te shoppen vooral ook even langs de sportwinkel. Een leuke outfit waar je je mooi en helemaal sportief in voelt doet wonderen. Online kun je ook goed shoppen, het merk Jogha is daarbij mijn echte favoriet! Maar ook gezond eten is leuk en een traktatie na het sporten al helemaal! Naar een lekkere gezonde maaltijd, een proteïneverrassing of een gezellige salade na of voor het sporten kan ik echt uit kijken.

Stel jezelf een doel

Als je een beetje op weg bent, is het leuk om jezelf doelen te stellen. Zo blijf je jezelf uitdagen. Als je het fijn vind kun je bijvoorbeeld een doel stellen om zo vaak per week te gaan of jezelf trakteren als je je doel hebt gehaald. Maar hoe gaaf is het om bijvoorbeeld tijdens yoga eindelijk die bridge-pose te doen? Mijn volgende doel is kopstand. Oh en de split lijkt me ook wel leuk. Geen deadline gewoon lekker door blijven gaan totdat het lukt.

Laat je inspireren, zoek het op!

Instagram is een van mijn grootste inspiratiebronnen. Gezonde recepten, fitgirls, sportpakjes, ik vind het allemaal leuk! En dan hebben we het nog niet eens gehad over lieve vriendinnen en collega’s die me inspireren met hun sportverhalen, foodies met fijne recepten en docenten van de sportschool die met hun lessen het beste in mij naar boven halen. Magisch toch?

Laat een reactie achter (jaaa leuk!)