Weten wat werkt voor jou | Het geheim om blijvend gewicht te verliezen

Blijvend gewicht verliezen
Laatst kreeg ik een mailtje van Eline, die me vroeg naar de stappen die ik had gemaakt naar een gezonde leefstijl. Ik vind dat zo leuk om iemand te voorzien van advies! Gooi er een kwartje in en je krijgt twee euro terug. Ofwel; ik ging los. Want serieus, ik denk dat ik over dit onderwerp inmiddels een boek kan schrijven. En terwijl we over en weer aan het mailen waren, realiseerde ik me opeens waar het al die keren is mis gegaan. Blijvend gewicht verliezen; het geheim.

Ik kwam áltijd weer aan

Gezond eten en veel bewegen, onder begeleiding van een diëtiste tot hardcore diëten met maaltijdvervangers en werkelijk alles daar tussenin heb ik geprobeerd. Het afvallen ging meestal goed maar als ik dan op gewicht moest blijven lukte het niet. Hoe erg ik het ook probeerde. Ik deed echt mijn best. Tenminste, dat dacht ik. Maar het resultaat viel tegen. Hoe ik het ook probeerde, ik kwam áltijd weer aan. En ja, als ik dan een paar maanden later in de spiegel keek was ik gewoon écht niet blij. Ik had het wéér zo ver laten komen. Ik baalde zo ontzettend van mezelf. Een dikke vette faal. En dat gevoel, dat ‘toegeven-dat-het-weer-niet-gelukt-is’, is écht kut. Pardon my French, ik kan er niets anders van maken.

Ik deed wat werkte voor haar

Ik schraapte keer op keer mijn moed bij elkaar, zette mijn schaamte opzij en ging er weer voor. Als het dan tijd was om af te bouwen en weer ‘normaal’ te gaan eten werd het pas echt spannend. Ik weet het nog zó goed. Een Cambridge-consulente vertelde me na het afronden van het dieët een paar jaar geleden dat ze zelf elke week nog één dag in de week met maaltijdvervangers deed. Dus dat deed ik ook. Overdag ging het eigenlijk best oké. Ik had de discipline om me in te houden en me strikt aan de producten te houden.

Totdat ik thuis kwam. Ik wist inmiddels dat dat mijn zwakke moment is. Iets met honger, onrust en nóg niet eten is echt funest. Logisch ook, want ik had de hele dag maar 500 kcal binnen gekregen. En daar ging ik. Als een malle eten. Daarna voelde ik me zo schuldig en op de weegschaal waar ik elke week netjes op stond – en ook nog af en toe bij haar langs kwam – werd ik ook zielsongelukkig. Dit werkte voor haar zo goed. Maar waarom dan niet voor mij? Waarom kon ik dit dan niet? Frustratie al om, boos op mezelf en een falend gevoel van heb ik jou daar.

Weten wat werkt voor jou

En toen, zo tussen de regels van de mail voor Eline, schoot het opeens in mijn gedachten. Het is misschien niet eens zo wereldschokkend maar voor mij was dat het zeker wel. Want weet je wat het is? Dit werkt voor haar ontzettend goed. Maar schijnbaar niet voor mij. Zo simpel is het: weten wat voor jou werkt.

Sinds ik me dat realiseerde voel ik een bepaalde rust en is er tegelijkertijd een natuurlijke nieuwsgierigheid losgekomen. Ik sta meer open om dingen te proberen. Zoals bijvoorbeeld de #FITGIRCODE guide. Ik kijk er inmiddels echt naar uit om dat te doen, om te ervaren hoe het voelt en om – en dit is het belangrijkste – daar de dingen uit te halen die ík fijn vind en die voor mij werken. Hallo Cherry picking, get the picture? ;).

Moraal van het verhaal/note to self

Voor mij werkt – op dit moment – het eten van een x aantal calorieën die ik nog regelmatig bijhoud in My Fitnesspal, (zo veel mogelijk) wegblijven van suiker en genieten van healthy foods. Voor een ander kan het totaal niet werken. En dat is niet erg! Probeer iets, lukt het niet, probeer je iets anders. Rome wasn’t built in a day. En een gebalanceerde levensstijl ontwikkelen doe je ook niet in een week.

Wees alsjeblieft niet langer boos op jezelf als je iets probeert en het niet lukt. Het is juist fijn dat je het geprobeerd hebt! Probeer uit te zoeken welke onderdelen wél werkten voor jou, wat je fijn vond en kijk of je daar misschien iets mee kunt doen. Niet alleen voor afvallen en op gewicht blijven trouwens. Dit geldt eigenlijk voor alles.

30 Reacties

  1. mei 4, 2016 / 09:23

    Helemaal met je eens! Ik heb in een ver verleden ook op mijn blog geschreven dat het belangrijkste wat je kunt doen is naar je lichaam luisteren en goed uitzoeken wat voor jou werkt. Voor mij is het bijvoorbeeld goed sporten (3 tot 4 keer per week) en daarbij minderen in koolhydraten. Mijn lichaam vaart daar echt goed bij. Bijhouden van kcal heeft eigenlijk nooit voor mij gewerkt, macro’s daarintegen dan weer wel haha. Dus gaat heen en ontdek is inderdaad de beste tip! Echt een heerlijk artikel Melle <3

    • Melle
      mei 4, 2016 / 11:12

      Wat fijn dat je er ook achter bent wat voor jou werkt. YES! Dankjewel :) <3

  2. mei 4, 2016 / 09:59

    Fijn artikel! En ik ben het helemaal met je eens; ik ben op dit moment nog heel erg zoekende naar wat voor mij werkt, maar ik doe hard m’n best. Ik probeer regelmatig nieuwe dingen: het een werkt wel, het andere niet, en zo blijven we pionieren! (en niet alleen op het gebied van eten trouwens)

    • Melle
      mei 4, 2016 / 11:14

      Helemaal herkenbaar. Precies! Dat heb ik ook een beetje en inderdaad, met alles eigenlijk haha :)

  3. mei 4, 2016 / 12:30

    Het is zeker zo dat het heel persoonlijk is week methode voor iemand werkt. Niet elk lichaam is gelijk, dus ook bij elk lichaam werkt iets anders. Dat Cambridge dieet vind ik echt roofbouw plegen op je lichaam met zó weinig calorieen. Min zus heeft dat na haar zwangerschap gedaan en zij is echt gesloopt dorp dat dieet. Super naar…Ben wel blij om ge lezen dat jij nu je eigen methode hebt wat helpt! Kan mij voorstellen dat het heel fijn is om een levensstijl te hebben gecreëerd waar je lichaam goed op reageert en wat dus ook bij jou past. Ga zo dooooor! :)

    • Melle
      mei 4, 2016 / 13:20

      Oo wat heftig zeg van je zus, zo naar! Voor mij was het ook echt iets om snel van de overtollige kilo’s af te zijn en dan zelf bezig te gaan met gezond eten en bewegen. De vorige keer liep het dus ook niet goed af, nu – tot op heden – wel. Ik ben nog steeds zoekende maar met dit in mijn achterhoofd – en dat falende gevoel dus soort van achter me gelaten – gaat het wel een stuk beter. Dankjewel voor je comment. Echt onwijs lief! <3

  4. Linda
    mei 4, 2016 / 13:45

    Ik was héél benieuwd wat voor advies je in deze blog zou gaan geven en wat mij betreft sla je de spijker op z’n kop! Ik heb nooit hoeven afvallen maar ik denk dat dit advies ook zeker op gaat bij iedereen die gewoon gezond(er) wil gaan eten, maar dan voor meer energie of bijvoorbeeld juist om (op een gezonde manier) aan te komen. Het is inderdaad maar net wat voor jou werkt. Ik lees er ook heel veel over en in het ene kan ik me wel heel goed vinden, en in het andere niet. En juist door alles te proberen kom je erachter wat wel en niet fijn voor je werkt. Hoewel ik nog zeker geen voor mij perfecte manier heb gevonden, ben ik het inderdaad met je eens dat je overal van leert en zo ontdekt waar jij je goed bij voelt (en ook van afvalt eventueel).

    • Melle
      mei 4, 2016 / 13:54

      Linda, wat een geweldig lieve reactie. Jij slaat ook de spijker op zijn kop :) YES! Wat goed en inderdaad, het is een beetje een work in progress maar dat is ook prima. Want wat nu werkt, kan over een tijdje niet meer werken of fijn zijn. Het was voor mij vooral ook het inzicht van elke keer dat falende gevoel. Het was echt fijn om te realiseren dat het ook anders kan! Dankjewel :) xx

  5. mei 4, 2016 / 17:12

    Gemerkt dat voor mij een variatie in gezond ontbijt en lunch het beste helpt. Niet eens het avond eten. Maar jammer genoeg gooit mijn liefde voor speciaalbier, wijn en cocktails regelmatig roet in het eten…

    • Melle
      mei 4, 2016 / 17:41

      Dat heet balans toch? :)

      • mei 4, 2016 / 17:43

        My only weakness! Vooral nu “BBQ Season” weer gestart is. Maar gelukkig weet ik wel waar het aan ligt dus weet ik ook dat het dondersgoed aan mezelf ligt.

        Dat scheelt al heel erg als je weet waar het door komt :)

        • Melle
          mei 4, 2016 / 18:17

          Dat is zeker waar! Bij mij begint het met een P en eindigt het op indakaas :’)

  6. mei 4, 2016 / 17:35

    Wat leuk om te lezen meid.
    Mmm en wat ziet die snoep der heerlijk uit.

    • Melle
      mei 4, 2016 / 17:42

      Haha het is een goede illustratie om uit te beelden wat voor jou werkt; Cherry picking :)

  7. Eline
    mei 4, 2016 / 18:00

    Wow ik sta gewoon in jouw blog!
    Haha super cool. Heb ook veel aan je mail gehad.
    Helaas nu door de vakantie weer helemaal gestopt met gezond doen en eten bijhouden.
    Hopelijk kan ik het na de vakantie weer oppikken want ik werd er wel blij van?
    Zit er ook sterk aan te denken om de fitgirlguide te bestellen. Dus misschien doe ik wel met je mee!

    • Melle
      mei 4, 2016 / 22:20

      Jaaaa écht wel :) Hoera! En wat fijn dat je er wel blij van werd dat motiveert wel! En superleuk als je sowieso mee gaat doen de 16e. Als je nou wint of niet! :)

  8. mei 4, 2016 / 19:31

    Wauw, wat een fijne post! Ik ben nu bezig met een diëtiste die mij schema’s aanreikt en ik herken me wel in jouw punt dat je dingen voor ‘haar’ doet. Je weet dat je bij haar weer die weegschaal op moet en je schaamt je als er geen verandering zichtbaar is. Althans, dat heb ik. Ik wilde na mijn programma (nog 4 weken) in eerste instantie direct door met het volgende programma maar de laatste dagen heb ik hier toevallig veel over nagedacht en besloten dit niet te doen. Ik vind het veel fijner (en leuker!) om op eigen kracht te ontdekken wat wel en niet bij me past. Dus dank voor de bevestiging hihi!

    • Melle
      mei 4, 2016 / 22:22

      Wauw, wat een inspirerend verhaal! Want hoewel je nu bevestiging hebt van mij heb ik tegelijk ook bevestiging van jou :) Die bevestiging op de weegschaal en van haar dat herken ik wel uit de sportschool en van mijn metingen die de laatste twee keer dus 0 verandering aangeven – terwijl ik het toch wel zie. En dan zo’n opmerking van ‘de volgende keer wil ik wel verandering zien he’ knalt er dan wel in. Het is een realisatiemoment én work in progress zullen we maar zeggen.

  9. mei 4, 2016 / 21:25

    Wat goed dat je hierover schrijft! Ik ben de laatste jaren wat aangekomen waardoor ik heb dit moment totaal niet meer lekker in mijn lichaam zit. Ik heb zelf nog niet de manier gevonden om de juiste balans te vinden
    en vind die zoektocht erg zwaar. Maar ik ga niet opgeven, want ik zou heel graag weer gelukkig in mijn vel wilen zitten!

    • Melle
      mei 4, 2016 / 22:23

      Oo wat goed Moniek! Het is niet makkelijk maar met jouw instelling – dat je het niet wilt opgeven en gewoon lekker door wilt gaan en wilt onderzoeken – komt het zéker goed!

  10. mei 5, 2016 / 07:27

    Wauw wat goed omschreven. Ik ben hier de laatste tij nogal mee aan het struggelen. Volgens mij heb ik de afgelopen drie maanden al 4 verschillende dingen geprobeerd en nog steeds niet echt gevonden wat ik fijn vind. Ik hoop dat de fitgirlcode guide me een betere richtlijn gaat geven!

    • mei 5, 2016 / 07:40

      Hè wat vervelend! Zo naar als het steeds niet goed lukt of precies is wat jij fijn vindt. Superleuk dat je mee hebt gedaan!

  11. mei 5, 2016 / 08:06

    Yasss! Zo zal ik nooit m’n eten tracken en altijd een balans hanteren tussen gezond en even iets ‘fouts’. Tussen vlees en tussen vleesvervangers. Maar telkens bewust kiezen – zelf kiezen wat je gaat eten en dat besluit maken en weten waarom. Dat is vrijheid en selfloving. Talk about nationale bevrijdingsdag. x

  12. mei 10, 2016 / 15:13

    Fijn artikel weer! Vooral omdat dit een onderwerp is waar ik, en 1000000 andere vrouwen zich volgens mij altijd druk over maken. In één van je eerdere artikelen had ik gelezen dat My Fitness Pal app goed voor je werkte, dus dat ben ik nu dan ook maar aan het proberen. We blijven gewoon hoopvol ;-). Als dit niet werkt ga ik Weight Watchers proberen en als dat ook niet werkt, dan denk ik dat ik mijzelf maar gewoon eens ga accepteren zoals ik ben (lijkt mij zo mooi om dit te kunnen)!

    • mei 10, 2016 / 15:33

      Jaaa vooral dat laatste! En idd, gewoon blijven proberen. Ik ben er ook (nog) niet maar zie het ook gewoon als een on going proces. Laten we het doen, gewoon, samen. YES!

  13. december 31, 2016 / 00:02

    Het is niet enkel met je gewicht maar gewoon met het leven. Je moet je eigen manier zoeken en kijken wat voor jouw werkt. Want jij bent net als je leven uniek en wat voor een ander totaal niet werkt, kan voor jou net wel werken. Ik moet altijd denken aan boeken (aangezien ik boekenblogger ben). Soms zijn boeken zo hard gehypet en vindt iedereen ze fantastisch. Maar ik vind ze dan verschrikkelijk. Omgekeerd heb ik nog niet meegemaakt, dat ik een boek fantastisch vond en anderen verschrikkelijk. Maar dat is gewoon het leven, iedereen is anders. Verwacht dan ook niet dat 1 methode voor iedereen juist is. Of het nu om boeken kiezen gaat, gewicht op peil houden gaat of misschien zelfs een blogpost uitwerken gaat. Iedereen is gewoon anders

    • Melle
      januari 2, 2017 / 11:21

      Jaaa precies! Ik heb de tekst zo ingestoken omdat het voorbeeld ging over eten maar het is inderdaad iets wat voor je hele leven goed toepasbaar is. Ik vind het heel tof hoe je zegt dat je het ook zo meemaakt met je boekenblog. Zo zie je maar, hoe veelzijdig het kan zijn. MOOI!

Laat een reactie achter (jaaa leuk!)