Ik voelde mee een soort razende reporter toen ik begin februari naar het evenement van The Commversation genaamd how to brand yourself ging. Dit was hét moment om alles te weten te komen over branding! Tess van Dealen – modejournaliste die je onder andere kent van Platform F en Tessted.nl – en Floortje Lopes – oprichter en eigenaar van strategisch branding bureau Tree Full of Scones – zouden alle geheimen uit de doeken doen. Ik zat er met een notitieboekje in de ene en pen in de andere hand, helemaal klaar voor en verzamelde in deze post de meest inspirerende tips aan de hand van het zogenaamde L.E.A.D.E.R. systeem. Een systeem om je te helpen, jouw brand te bepalen, het uit te voeren en vast te houden.
First things first; love your business (L)
Als je verliefd bent, is alles mogelijk. Dan zie je geen obstakels, voel je je vrij en word je gedreven door passie. Weet je nog hoe jij je voelde toen je het idee kreeg om je blog te starten, een opleiding ging volgen of je het idee kreeg om je onderneming te beginnen? Precies! Dit is jouw kracht, het maakt jou uniek en onderscheidend.
Spread the word; express your vision (E)
Storytelling. Je hebt er vást al eens van gehoord. Want tegenwoordig, is het all about storytelling. Het gaat om het verhaal waar mensen zich door aangesproken voelen, wat ze doen terugkomen bij jou, waardoor ze jou aanraden bij andere mensen. Denk bijvoorbeeld aan lisanneleeft.nl, die is gaan bloggen over positiviteit terwijl ze chronisch ziek is. De Groene Meisjes, die besloten om te kiezen voor een groene lifestyle en vegan te eten gaan eten of Serena van beautylab.nl die stopte met haar baan in het lab om fulltime beautyblogger te worden. Het gaat om het verhaal. Ofwel, creëer een visie waarmee je mensen kan raken. Uitzoeken wie je bent, waar je voor staat en wie je niet bent geeft identiteit, authenticiteit en werkt onderscheidend.
Verleiden is er niets bij; attract your customer (A)
Zonder klant geen bedrijf, zonder lezer geen blog. Super handig dus om je doelgroep beter te leren kennen! Als je als slager biefstuk wilt verkopen aan een groep mensen die vegetariër blijkt te zijn, zit je niet goed. De tip is: kijk naast de demografische aspecten (waar komen ze vandaan, geslacht, inkomen) en sociaal culturele factoren (waar worden ze blij van, wat is hun geloofsovertuiging) ook naar het ‘probleem’ dat jij oplost. Dat kan immers ook een aspect zijn wat mensen bindt! Iedereen loopt wel ergens tegenaan en heeft behoefte aan iets. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom jij bent begonnen met je blog of bedrijf.
Gaan met de banaan; deliver value (D)
Yay! Je hebt een prachtige visie, een goed verhaal en je weet wie (het kan een traject van jaren zijn om het écht goed te weten) je doelgroep is. De volgende stap is waarde leveren. Als je je positioneert als expert, weet jouw klant je wel te vinden. Floortje gaf als tip om bijvoorbeeld een e-book te maken dat mensen gratis kunnen downloaden, online trainingen te geven, audio fragmenten als samenvatting bij een pittig artikel te plaatsen en te spreken op events. En daarnaast, als je een bedrijf hebt is het mega goed om te bloggen (dus yay voor die ervaring!). Op die manier kun je je bedrijf echt als expert in de markt zetten. Wat dacht je van een SEO-specialist die een blogpost schrijft met 5 tips waarom je een SEO-specialist zou moeten inhuren of 10 dingen die je moet weten voordat je een website begint
Jij kan het ook; empower People (E)
Door je kwetsbaar op te stellen en je verhaal te delen daag je mensen uit om te doen wat jij doet; je dromen achterna gaan en vol liefde en passie doen wat je het allerliefste doet. Een goed voorbeeld hiervan is Jogha, opgezet door Aranka van Voorden. Een meisje – jonge dame, powervrouw, girlsboss – uit Rotterdam die haar passie volgt en een kledinglijn heeft opgezet. Ik ben ontzettend fan van haar én van haar kledinglijn. Elke keer als er een nieuwe collectie is, koop ik er iets van. Al is het alleen al om haar te steunen in haar droom. Zo zie je maar, het gaat (ook) écht om het verhaal.
Het gaat om de beleving; remarkable product (R)
Waarom zou je voor een Martini ruim € 10.000,- neertellen? Omdat het in een rooftopbar in New York geserveerd wordt. O en een klein detail, er zit een diamant in. Perfect om de liefde van je leven te huwelijk te vragen of ontzettend te verrassen. Het is niet de Martini waar je het voor betaalt. Het gaat om de beleving. En ik weet het. Dit laatste punt is erg lastig om toe te passen als je niet perse een product verkoopt. Maar, waar het hier om gaat is delivery. Ofwel, aan de verwachtingen van je lezers voldoen én meer! En ik weet zeker dat je dat kunt.
Oh wow hier had ik ook wel bij willen zijn! En ja, storytelling is echt zó belangrijk. Ik ben er twee keer op afgestudeerd en weet er eigenlijk alles van, maar om het op mezelf toe te passen is zó veel moeilijker. Dat lukt gewoon nog niet zo goed. :’] Maar door het lezen van dit artikel ben ik wel weer geïnspireerd, gelukkig hebben we een lang weekend voor de boeg om nog eens goed na te denken! ^^
Auteur
Dat is het precies. Het toepassen! Ik was echt zo geïnspireerd na deze avond :) Hoera voor het lange weekend. Ben benieuwd! :) x
Wat een fijn artikel! Hier heb ik zeker wat aan, heel leuk en handig om te lezen!
Auteur
Jaaaa eindelijk! Haha :) En wat fijn dat je er veel aan hebt! :)
Wat een super fijn artikel, ik vind je tips echt top! Ik ga eens wat meer verdiepen in de doelgroep die mijn blog bezoeken, dat vind ik een hele goede. <3:)
Liefs! Evelien
Auteur
Yes, zo leuk om te lezen! En dat is een goed idee, denk dat je er veel van kan leren. Staat voor mij ook op de planning :)
Wat een motiverend stuk! Ik heb (nog) niet echt de behoefte om echt een eigen merk/bedrijf op te zetten maar ik vind het wel heel fijn om mensen te kunnen inspireren en daar helpt dit ook al goed bij!
Auteur
Wat fijn! En hoor ik daar een inspiratie bedrijf? Jaaa! :)
Wauw wat handig :) Ik ben de laatste tijd bezig om me wat meer te verdiepen in branding en dit artikel komt dus als geroepen!
Auteur
YES! Goed op elkaar afgestemd :)
Thanks voor de reminder! Zeker storytelling is super belangrijk: het werkt altijd, maar ik moet wel altijd even kijken hoe ik het verwerk ik bijvoorbeeld blogposts
Auteur
Het is iets leuks om in gedachten te houden. Tenminste, zo zie ik het vaak want inderdaad, het bewust toepassen is een tweede.