Let’s talk | Een gesponsorde blogpost, hoe werkt dat eigenlijk?

melle-computer
Vorige week kwam er een gesponsorde post online en in dat kader leek het me wel eens fijn om je alles te vertellen over hoe dat nou precies in zijn werk gaat. Van de totstandkoming, de dingen die ik daarbij belangrijk vind, wat ik ervoor vraag, wat ik afwijs – yes, I do – tot wat ik doe met het geld wat ik ermee verdien.

Oké. Een gesponsorde blogposts dus

Je ziet het misschien niet, maar gesponsorde blogposts zijn een belangrijk onderdeel van mijn leven. Voor mijn werk bij Blog Society koppel ik namelijk zelf ook vaak bedrijven aan bloggers. Ik vind het heel erg leuk om te kijken hoe ik de wensen en doelen van een (potentiële) adverteerder kan koppelen aan de talenten en expertise van een blogger. Van een creatieve insteek te bedenken tot passende bloggers aan te dragen. Maar ook het uitvoeren vind ik tof. Daarnaast is het heel interessant en leerzaam voor mij om als blogger eens op de stoel te zitten van de tussenpersoon.

Dat is dus wat er gebeurt als je een gesponsorde blogpost hier voorbij ziet komen. Een bedrijf of merk heeft een doel – bijvoorbeeld het promoten van een bepaald (nieuw) product of dienst – en wil daarvoor als marketingkanaal bloggers inzetten om dit doel te behalen. Dit kan via een tussenpersoon of mediabureau – zoals Blog Society, Social 1nfluencers of Adfactor – maar het kan ook rechtstreeks door zelf bloggers te benaderen.

Hoe werkt een gesponsorde blogpost?

Pling. MAIL! Oeh, een mailtje voor een potentiële samenwerking. Tof! Eens kijken. Ik lees de mail en probeer direct te beslissen of het wat is. Als ik twijfel is dat meestal het teken dat ik het niet moet doen. Excited?, dan mail ik direct terug met mijn eerste ideeën voor een blogpost. Inclusief mijn tarief waar ik Lisanne haar formule voor gebruik. Namelijk unieke bezoekers per maand : 100 + € 50,-. Afwachten maar! Als het akkoord is – het kan een paar mailtjes duren – ga ik aan de slag. Ik schrijf een tekst, maak foto’s en stuur het resultaat als preview naar de opdrachtgever. Wanneer dat ook akkoord is kan de blogpost ingepland worden. Als het online staat stuur ik nog de link en dan is de cirkel rond. Hoewel dit best snel en makkelijk klinkt gaan er gauw een paar weken overheen vanaf een eerste mail totdat de blogpost live staat. Ik vind het altijd – hoe erg ik mijn best ook doe op een gesponsorde blogpost – heel spannend hoe jij erop zal reageren.

Wat vind je belangrijk?

Er zijn een aantal dingen die ik echt heel belangrijk vind en me dan ook best wel aan het hart gaan als het gaat om gesponsorde blogposts. Vaak zie je bijvoorbeeld dat bedrijven producten opsturen om te reviewen. En ja, het is natuurlijk onwijs leuk om iets opgestuurd te krijgen! Het voelt ook echt als een cadeautje wat echt onwijs bijzonder en leuk is. De vraag van het bedrijf is dan vaak dat je in de ruil voor het product, een review schrijft voor je blog. Ofwel, een barterdeal. Helemaal niets mis mee, maar waar ik voor wil waken is dat mijn blog een etalage wordt van producten en reviews. Het kost meer tijd maar ik vind het veel leuker én ik ben van mening dat het veel effectiever is voor het bedrijf, als ik het product ergens in verwerk. Een review van een tas – ik heb er laatst een afgewezen met pijn in mijn hart want oo hij was echt wel onwijs mooi – komt dan gewoon niet over. Liever verwerk ik zoiets in een outfit filmpje of post zoals deze waarin ik een horloge verwerkte.

Laten we het bijvoorbeeld hebben over de thee van Annemerel. Ze is hartstikke jong, is haar droom achterna gegaan en is gewoon een eigen bedrijfje begonnen in het verkopen van losse thee. Of Aranka, die een succesvolle sportkledinglijn heeft én een Guide heeft gelanceerd om naast het sporten, ook gezond eten te stimuleren. YAY! Alleen al het idee vind ik onwijs inspirerend en tof en ja, dan vind ik het dus heel leuk om thee en een guide te ontvangen. Ik ben oprecht enthousiast, maak er spontaan een Instagram foto van, deel het in de kiekdag, schrijf een review over mijn ervaring omdat ik oprecht héél enthousiast ben. Ik kies voor meer oprecht enthousiasme, meer echtheid, minder etalage.

Voor gesponsorde content zoals de blogpost van vorige week over Sjaak, vind ik het belangrijk dat het bij het onderwerp van mijn blog past, dat ik het zelf ook zou gebruiken, dat ik mijn eigen verhaal eraan kan verbinden én – het is wonderbaarlijk maar waar – ik vind het belangrijk dat ik mag vermelden dat het om een gesponsorde post gaat. Het is echt waar, het gebeurt nog steeds dat opdrachtgevers soms zeggen dat het niet vermeld mag worden. Naast dat het volgens mij wettelijk verplicht is om het te vermelden, vind ik het ongelofelijk belangrijk om eerlijk te kunnen zijn tegenover jou. Over hoe het met mij gaat, over mijn gevoelens over wat ik mee maak maar ook over gesponsorde content. Wat het dan ook is, het is eigenlijk altijd een reden om het niet te doen, als ik niet mag zeggen dat het een gesponsord bericht is.

Tot slot, wat vind je ervan en wat doe je met het geld?

Het lijkt wel alsof er een soort taboe ligt op gesponsorde content en dat bij grote bloggers tegenwoordig bijna alles gesponsord is. Hoe zij daarmee omgaan moeten ze natuurlijk zelf weten maar als ik het voor mezelf bekijk vind ik gesponsorde content niet erg. Het is een hele ervaring om je op te stellen als je eigen baas, om je grenzen te bewaken en misschien wel een heel tof aanbod af te slaan omdat het in strijd is met wat jij belangrijk vindt. Ik vind het ontzettend leuk, het biedt kansen voor interessante samenwerking met mooie bedrijven, het is een manier om te oefenen om in opdracht te schrijven én het zorgt voor extra werkervaring.

Het geld wat ik met mijn blog verdien – dat is niet veel maar alles is meegenomen – investeer ik terug in mijn blog. Toen ik vorig jaar bijvoorbeeld met maar liefst 7 lezeressen – HOI <3 - mijn blogverjaardag ging vieren met een ontbijt, heb ik dat voor een gedeelte kunnen financiëren met het geld wat ik toevallig daarvoor voor een gesponsorde blogpost had gekregen. Nu ben ik het aan het sparen voor als ik straks met mijn coachbedrijf Make you day ga beginnen. Iets met een website, hosting, visitekaartjes en wat al niet meer. Het één maakt het ander mogelijk, en zo is het eigenlijk altijd gegaan realiseer ik me nu ik het opschrijf. Mijn hart maakt een sprongetje. HEEL ERG TOF!

Wat vind jij eigenlijk van gesponsorde content op (mijn) blog(s)?

44 Reacties

  1. Marjolijn
    oktober 24, 2016 / 09:21

    Dank je wel voor dit artikel! Een poosje geleden plaatste Merel van de Groene Meisjes een gesponsorde blog en een aantal mensen werd superpissig. Vonden dat ze geld voor idealen liet gaan enzo. Dit achter-de-schermen-artikel vind ik daarom heel fijn om te lezen :-)

    • Melle
      oktober 24, 2016 / 10:17

      Ik had het gezien inderdaad. Dat was niet mis! Het blijft altijd zo lastig om van te voren te kunnen inschatten hoe mensen erop zullen reageren maar dit was inderdaad best heftig. Daarnaast is het voor Merel natuurlijk ook haar baan dus heeft ze het geld op een manier ook nodig om haar rekeningen te betalen. Maakt het misschien wel weer nog wat lastiger. Want natuurlijk is geld verdienen of spullen krijgen heel leuk, maar ik heb het niet nodig. Het is echt extra.

      • Marjolijn
        oktober 24, 2016 / 12:46

        Ja precies. En daarnaast heb jij een andere focus met je blog dan Merel; jij bent meer van de #girlbossness en Merel meer van de duurzaamheid. Ik denk dat jij dan ook minder kritiek op gesponsorde blogs krijgt van anti-grote-merken-mensen dan Merel… Als je überhaupt al kritiek krijgt, want ik zie hier alleen nog maar positieve reacties =)

        • Melle
          oktober 24, 2016 / 13:18

          Haha jaaa gelukkig maar, daar ben ik ZO blij mee! <3 Ik vind het echt elke keer spannend maar gelukkig gaat het tot nu toe goed. Pffiieeuw!

  2. oktober 24, 2016 / 09:45

    Wederom weer een fijn artikel!
    Ik heb zelf niks tegen gesponsorde content, omdat dit nu ook steeds meer mijn bron van inkomsten wordt. Natuurlijk probeer ik er wel op te letten wat voor samenwerkingen ik doe en wil ik dicht bij mezelf blijven. En daar kijk ik ook naar als ik andere blogs lees. Als het zo random is en iedere post over een ander product gaat, dan haak ik stiekem wel af. Maar als mensen er iets origineels van weten te maken, dan vind ik het juist knap dat iemand dat kan! :)

    • Melle
      oktober 24, 2016 / 10:18

      Jaaaa dat vind ik nou ook! Ik lees dan ook eigenlijk altijd de gesponsorde artikelen op een blog, al is het alleen al om te zien wat iemand ervan heeft gemaakt :)

    • Melle
      oktober 24, 2016 / 10:18

      Yay, wat fijn! Anytime :)

  3. oktober 24, 2016 / 10:12

    Wat een goed artikel weer, en wat een handige tool om op een bedrag uit te komen wat je kan vragen voor een gesponsorde post. Dit ga ik onthouden!

    • Melle
      oktober 24, 2016 / 10:19

      Dat werkt echt goed! Ik stuur vaak ook de formule mee zodat ik het op die manier kan onderbouwen waarom ik een bepaalde prijs vraag :) Geeft toch wat meer zelfvertrouwen als je zoiets mailt.

  4. oktober 24, 2016 / 10:22

    Duidelijk artikel! Ik ben helemaal niet tegen gesponsorde content, als het er maar duidelijk bij staat, past bij de blog en toegevoegde waarde heeft. Dan is het ook leuk om te lezen. Ik krijg steeds vaker dergelijke mailtjes in mijn inbox (jeuh!) en ben nog wel een beetje zoekende naar wat ik wel en wat niet plaats. Al denk ik ook dat je gaandeweg leert wat bij je past.

    • Melle
      oktober 24, 2016 / 12:32

      Wat tof dat je ook af en toe verzoeken krijgt. Heel leuk! Dat herken ik zeker wel! Het is ook echt hoe het gaat. Per situatie is het natuurlijk weer kiezen en kijken hoe je het vorm gaat geven, wat het idee is en het budget. Blijft wel een hele leuke fase! :)

  5. oktober 24, 2016 / 11:00

    Thanks voor dit artikel! Ik kreeg vorige week een eerste vraag voor een samenwerking binnen (jeeeej! :) ), ondertussen zijn we nog in de ‘over en weer mailen-stage’. Ik hoop alleen maar dat ze er inderdaad mee akkoord zijn dat ik erbij zet dat het een samenwerking is. Vind ik ook niet meer dan eerlijk naar de lezers toe.

    • Melle
      oktober 24, 2016 / 12:27

      Ooo spannend! Heel veel succes, ik ga voor je duimen :)

  6. oktober 24, 2016 / 13:07

    Fijn artikel! Ik vind ‘achter de schermen’-posts altijd leuk om te lezen. Ik ben zelf niet iemand die moeite heeft met gesponsorde artikelen. Veel bloggers (zoals jij) verwerken dit op een fijne manier voor de lezer, zodat je niet het idee hebt dat de blogger het artikel alleen om het geld geschreven heeft.

    Bij sommige, vooral grote, bloggers heb ik het idee dat ze het wel om het geld doen, maar dan volg ik ze niet meer. Zo simpel kan het zijn. Leuk om te lezen wat er komt kijken bij een gesponsord artikel!

    • Melle
      oktober 24, 2016 / 13:17

      Dankjewel! Ik denk dat het inderdaad echt belangrijk is om bij jezelf en je waarden – die je bijvoorbeeld ook voor je blog hebt bepaald – te blijven. En als dat betekent om af en toe iets aan je voorbij te laten gaan, dan moet dan maar. In de hoop dat er iets voor terugkomt natuurlijk haha ;)

  7. oktober 24, 2016 / 13:35

    Leuk stuk Melle! Ik vind gesponsorde content altijd prima om te zien, wel met een grote maar: het moet wel passen bij de blog. Ik zou bijvoorbeeld zelf niet snel een foundation aan gaan prijzen, aangezien ik dat nooit gebruik en eigenlijk nooit over beauty schrijf, als een andere blogger zo’n combi maakt dan knap ik er ook meteen op af. Ik vind dat Iris (ikbenirisniet) dit altijd supergoed doet, zij heeft altijd combi’s die perfect bij haar blog passen.

    • Melle
      oktober 24, 2016 / 13:56

      Haha nee precies, ik heb dat ook nog nooit zelf gebruikt dus geen idee ;) Iris doet dat inderdaad echt súper goed! Goede tip eigenlijk om een voorbeeld in gedachten te houden. Als je het echt niet weet wat je ermee wil, kun je nog je afvragen ‘wat zou Iris doen’? :)

  8. oktober 24, 2016 / 17:19

    Super interessant om eens te lezen hoe een ander hiermee omgaat, daar zijn niet veel mensen (niemand?) zo open over. Thanks hiervoor! Er kwam wel een vraag bij me op. Als een bedrijf aangeeft niet te willen dat je open bent over dat het om een gesponsorde post gaat, hoe ga jij daar dan mee om? Is het dan meteen exit, of probeer je jouw kant nog uit te leggen? Ik vind het soms best lastig om voor mezelf op te komen namelijk…

    • Melle
      oktober 24, 2016 / 17:42

      Oo lief zeg! Ik vind het heel fijn om ook eindelijk hier eens open over te zijn en om zo te vertellen hoe dat nou eigenlijk gaat. Dus hoera, werkt dus van twee kanten! Als een bedrijf aangeeft dat ze niet willen dat het erbij staat dan laat ik meestal nog voorbeelden zien. Het hoeft ook niet in de titel of pontificaal ergens in de tekst maar wel onderaan de blogpost. Soms is het dan exit – als in, dan hoor ik niets meer – soms willen ze er nog wel over nadenken. Ik vind het ook lastig maar wel belangrijk! Per situatie weer opnieuw beoordelen. Dat maakt het leuk maar tegelijkertijd ook zo lastig!

  9. Jeanien
    oktober 24, 2016 / 17:54

    Leuk om te lezen hoe dit precies in z’n werk gaat! Ik vind het helemaal niet vervelend om hier af en toe een gesponsorde post tegen te komen. Jou blog vind ik superfijn om te lezen en vaak sluiten deze post wel mooi aan. Mocht er een link zijn naar het betreffende artikel klik ik vaak ook nog even door, want interessant/mooi/leuk/wil ik ook haha!
    Ik vroeg me nog wel af of je dan nog extra betaald krijgt als mensen door jou blog het gesponsorde product kopen?

    En hoop dat je snel het geld bij elkaar hebt voor je toekomstdromen! Zeker dat ik eens langs wil komen als je coach bent :)

    • Melle
      oktober 24, 2016 / 20:10

      Oo wat superleuk om te lezen! En dat hangt er vanaf. Soms is er een klein bedrag voor als mensen op een link klikken inderdaad! Al werk ik dan meestal alsnog met een standaard bedrag en is dan zijn de kliks inderdaad een klein extraatje. Als mensen een product kopen – bijvoorbeeld via de lijst met mijn favoriete boeken aan de zijkant van mijn site – dan krijg ik bij bol.com 6% commissie. Het gaat niet heel snel maar goed, alle beetjes helpen :) En dankjewel voor je lieve woorden, echt zo fijn! Ik kan echt niet wachten tot ik coach ben zodat ik jou kan ontmoeten :) YAY!

  10. oktober 24, 2016 / 18:32

    Fijn artikel! Ik vind geld verdienen met je blog ook helemaal geen probleem, we werken er tenslotte hard voor. Ik heb nog niets gesponsord gedaan helaas, zou dat wel graag willen. Ik heb een beetje moeite met de eerste stap. Er staat ongeveer een mail klaar om te versturen, maar die ene klik he… hahaha

    • Melle
      oktober 24, 2016 / 20:11

      Haha heeeeeeeeel herkenbaar! Gewoon doen! :)

  11. oktober 24, 2016 / 22:07

    Bedankt, Melle. Weer een interessant artikel om te lezen! Waar ik benieuwd naar ben als blogger: hoe zit het vóordat je de opdracht krijgt? Gaat dat vanzelf? Wat als ik graag een sponsored post wil doen, maar geen e-mailtjes krijg? Nog tips daarvoor?

    • Melle
      oktober 24, 2016 / 22:33

      Oeh goede vraag! Ik krijg meestal een aanvraag maar je kunt natuurlijk zelf ook iemand benaderen. Daarin is het denk ik goed als je vertelt hoe je de potentiële samenwerking voor je ziet. Voor jou is t bijvoorbeeld tof als je producten kan gebruiken in een kookworkshop. En dat kun je dan als basis gebruiken voor je promotie van het merk/product door er een blog over te schrijven en het te delen op social media. En dan kunnen de mensen die een workshop doen ook kennis maken met het product. Ik denk dat beleving heel goed is. O en een lange termijn samenwerking! Dus jij bijvoorbeeld producten voor een workshop en zij een X periode een banner op je site (mede mogelijk gemaakt door..). Ik zie t wel gebeuren!

  12. HosteSarah
    oktober 25, 2016 / 16:43

    Heel interessant artikel! Ik vind gesponsorde content ook gewoon helemaal oké. Zolang je eerlijk blijft is er niks mis mee, denk ik dan. Een blog onderhouden is nu eenmaal een hoop werk, dus waarom zou je samenwerkingen (die bij je blog passen!) weigeren? :)

    • Melle
      oktober 25, 2016 / 17:24

      Wat goed! En helemaal waar. Zo zie ik het ook :)

  13. oktober 25, 2016 / 18:40

    Inderdaad fijn om te lezen! En erg leuk om te zien hoe jij erover denkt :)

    • Melle
      oktober 26, 2016 / 10:45

      Aaah tof! Dankjewel :)

  14. oktober 25, 2016 / 22:17

    Wat boeiend om te lezen! Ik vroeg mij dat al vaak af, hoe dat gaat enzo. Leuk dat jij ons een kijkje in die materie geeft! Ik heb er totaal geen probleem mee als het, zoals jij het doet, leuk verwerkt is. En niet gewoon baf dit dat gesponsord ok doei. Maar dan nog heb ik eigenlijk niet echt een probleem met het sponsorgedeelte maar eerder met aanpak ofzo. Ik vind het altijd wat raar als mensen daar negatief op reageren. Begrijp dat niet zo goed. Als het bij je blog past en je bent zelf enthousiast draagt het alleen maar bij vind ik en zo leren wij ook weer nieuwe, mogelijk interessante, dingen kennen.

    • Melle
      oktober 26, 2016 / 11:16

      Ik vind het zo fijn om te lezen wat mensen ervan vinden en ook jouw reactie is weer zo lief! Sommige mensen vinden het echt niet fijn inderdaad maar ik denk dat door er open over te zijn – zowel van mijn kant als aan jouw kant – dat het echt heel veel beter werkt :) Transparantie ten top! YAY!

  15. oktober 26, 2016 / 14:50

    Wat een fijn artikel en een goede timing ook! Ik heb wat mogelijkheden uitstaan maar vind het zo lastig om een normale prijs te vragen. Ik kijk meestal naar waar het precies over gaat en of dat past in mijn planning van de komende periode en hoeveel werk ik voor de desbetreffende post moet doen, maar dat is toch vooral natte vinger werk. Die formule van Lisanne is veel handiger, ik ga ‘m meenemen :)

    • Melle
      oktober 26, 2016 / 15:38

      Herkenbaar! Sinds dat artikel online is gekomen met die formule handteer ik die eigenlijk altijd. Het is inderdaad wel lastig – ik vond het nogal wat om standaard 50 euro te vragen bijvoorbeeld – maar aan de andere kant is dat het wel echt waard. Een proces om jezelf niet te onderschatten maar juist te waarderen, ook naar potentiële adverteerders toe :) Ben benieuwd naar je artikelen! Liefs

  16. oktober 26, 2016 / 18:55

    Ik heb niks tegen gesponserde blogposts. Nooit. Alleen als ze zo ‘gefaked happy’ geschreven zijn om de sponsor blij te maken, gelukkig heb ik dat nog niet gelezen. Ik denk dat ik wel meerdere gesponserde blogposts heb gelezen dan ik zelf besef, maar ik heb er niks tegen. Ik zal er alleen niet op klikken als het onderwerp mij niet ligt. Maar dat heb ik met normale blogposts ook. Het is wel leuk om geld te verdienen met je hobby, maar het allerbelangrijkste is gewoon dat je er plezier in hebt.

    • Melle
      oktober 26, 2016 / 20:25

      Oo nee als ze zo gefaked zijn dan is het echt irritant inderdaad. Plezier hebben, daar kan ik me wel in vinden! YES!

  17. oktober 27, 2016 / 14:38

    Wat een fijn artikel heb je hierover geschreven Melle! Ik vind het nog steeds belachelijk dat sommige bedrijven eisen dat je niet mag vermelden dat het om een betaald artikel gaat.
    Ik ben trouwens zo benieuwd naar je coachbedrijf als het zo ver is :).

    • Melle
      oktober 27, 2016 / 15:56

      Echt he, daar verbaas ik me ook wel vaak over. Transparantie is zó belangrijk! En yay wat lief! Ik ben ook heeeeeel benieuwd wat je ervan gaat vinden! Vandaag ben ik weer helemaal in de flow en bedenk ik me steeds vaker waarom ik niet gewoon begin en waar ik nog precies op wacht dus ik denk dat het niet meer heel lang gaat duren voordat het gaat gebeuren. YES!

  18. november 1, 2016 / 15:28

    Hi! Bedankt voor je eerlijke post :) Ik vraag me wel af: ik vind het altijd moeilijk om een uniek aantal bezoekers op te geven omdat dat bij mij echt enorm verschilt. Ik heb sommige maanden meer dan 1000 bezoekers gehad en andere maanden amper 200. Ik ben nog wel redelijk beginnend en begin pas nu echt frequent te posten :)

    • Melle
      november 2, 2016 / 10:28

      Goede vraag! Je zou het beste getal kunnen kiezen, je kunt ook het getal van de afgelopen maand kiezen of een gemiddelde. Waar jij je het prettigste bij voelt!

Laat een reactie achter (jaaa leuk!)