Hoe dan | 3 keer per week sporten naast een fulltime baan

melle-fitgirlAls ik mezelf bijna een jaar geleden had verteld dat ik nu élke week drie keer per week in de sportschool te vinden zou zijn, zou ik mezelf echt met grote dopogen aankijken. Want hoe ga je dat ten eerste in godsnaam leuk vinden en ten tweede hoe ga je daar in hemelsnaam ooit naast een fulltime baan én een blog én een sociaal leven tijd voor hebben? Ik geef je 5 tips en ik kan je vast vertellen, ‘maak tijd’ is er niet één van!

Heb alsjeblieft plezier | Dit is eigenlijk de belangrijkste tip. Want echt, als je er niet oprecht plezier in hebt is het echt een enorme opgave. En weet je wat? Het is hartstikke oké als je een paar weken achter elkaar elke week netjes gaat onderwater hockeyen – ik noem maar iets – maar dat het op een gegeven moment toch niet is wat je ervan had verwacht. Prima! Niet alle sporten zijn namelijk leuk en dat iets voor iemand anders goed werkt betekent niet dat het voor jou ook zo is.

Omring je met mensen die jou motiveren | Het gaat een beetje door op het vorige punt en nee, het is dus láng niet zo stom als dat het klinkt. Het is namelijk supergoed om dit te doen! Van een sportmaatje en het volgen van een inspirerende blogger of Instagram-kanaal tot het vragen om hulp, persoonlijke begeleiding of personal training. Het is soms best wel moeilijk om de mindser vol te houden, dus als je je omringt met mensen die het ook gemotiveerd zijn zul je merken dat het voor jou ook een stuk makkelijker gaat. Win, win!

Ga direct als je thuiskomt | Als mijn billen de bank raken gaat het zéker mis, of wordt het in ieder geval een stuk moeilijker om er weer af te komen. Dus dat moment probeer ik zo veel mogelijk te voorkomen. Ik kom thuis, geef de katjes eten en ren direct naar mijn kledingkast om me om te kleden en voordat ik het weet trek ik de deur achter me dicht. Nog beter: ga direct uit je werk sporten. Daarnaast vind ik het ontzettend fijn dat als ik thuis kom van het sporten, er nog best wat uurtjes over zijn om te besteden aan mijn blog, Netflix of om samen met vriendlief op de bank te hangen.

Ga vaste avonden in de week | Ik heb drie vaste momenten in de week waarop ik ga sporten. Dit helpt bij mij echt enorm! Want dat betekent namelijk dat de rest van de avonden en dagen vrij zijn om andere dingen te doen zoals met mensen afspreken. Wat in dit kader ook goed werkt is het afstemmen met bijvoorbeeld je sportmaatje of in dit geval, mijn vriend. We proberen allebei op dezelfde avonden te gaan zodat als we thuis komen, we samen gezellig kunnen eten.

Geef jezelf een doel | Een doel werkt voor mij echt ontzettend motiverend. Wetende dat ik ergens naartoe werk – in mijn geval naar een volgende meting – geeft mij het doel en de motivatie om drie keer per week te gaan. Het kan eigenlijk van alles zijn zoals steeds een minuutje langer hardlopen op de loopband of merken dat je steeds een beetje meer gewicht aan kan tijdens je krachttraining. Het is grappig want sinds ik train met een schema dat elke 6 weken geüpdatet wordt, noem ik het ook trainen. Het woord bevat het voor mij allemaal; ergens naartoe werken.

43 Reacties

  1. april 14, 2016 / 08:24

    Geef jezelf een doel en hou een schema bij die twee zijn top! voor mij werkt het alleen niet om gelijk te gaan. Ik werk van 8 tot 17:00 en wanneer ik om 17:30 thuis kom moet ik gelijk mee eten met mijn ouders.

    • april 14, 2016 / 08:56

      Ah, dat maakt het misschien iets lastiger maar aan de andere kant, nog genoeg andere tips! :)

  2. belessanl
    april 14, 2016 / 08:41

    Wat een tof artikel! Ik werk dan niet fulltime, maar 32 uur in de week. Als nog best wel veel om soms het sporten te combineren. Ik ga sowieso altijd standaard op mijn vrije dag en of op maandag- of op dinsdagavond. Net hoe het met mijn werk te combineren is. Ik heb er ook heel veel plezier in, dus dan ga je ook zeker sneller heen! Ik ga altijd even snel wat eten thuis, houd mijzelf bezig door wat dingen in huis te doen en ga dan om 19.30 sporten.

    Ik ga ook zeker niet even lekker op de bank zitten daarvoor, want dan kom ik er echt niet meer vanaf!

    • Melle
      april 14, 2016 / 08:58

      Haha, die akelige bank ook! ;) En wat je zegt, je hebt eigenlijk al vaste momenten om te gaan en dat is super handig! Dat helpt echt. YES! Goed bezig :)

  3. Danielle
    april 14, 2016 / 08:44

    Jaa, vooral de tip met ‘Ga direct als je thuiskomt/ als je gewerkt hebt’ is zooo op mij van toepassing. Ik neem op de dagen dat ik sport altijd mijn sportkleding mee naar werk. Dan kan ik uit werk direct door naar de gym!

    • Melle
      april 14, 2016 / 08:59

      Je sportkleding meenemen is helemaal goed. Dan heb je je kleding al mee, dan móét je wel :)

  4. april 14, 2016 / 08:53

    Goede tips. Ik vind het lastig om gelijk vanuit werk te gaan omdat ik pas om 7 uur thuis ben. Het lijkt dan alsof ik eerst moet eten maar dat is eigenlijk onzin als ik maar wel iets eet voor het sporten.

    • Melle
      april 14, 2016 / 09:01

      Ik moet zeggen, op de sportavonden eten we vaak pas om half 9. En ja, wel laat maar zoals je zegt. Werken, even iets kleins eten, sportkleding aantrekken en gaan. Anderhalf uur verder, eten koken, dat soort dingen en de avond is al bijna voorbij. Ik eet dus altijd wel iets voordat ik ga sporten anders is het inderdaad niet te doen.

  5. april 14, 2016 / 08:56

    Plezier hebben is voor mij inderdaad super belangrijk. Mijn vriend en ik gaan ook gelijk nadat we thuis komen omdat we anders niet meer van de bank afkomen haha (been there, done that). Wat grappig trouwens dit artikel: ik denk altijd dat 3 a 4 keer eigenlijk weinig is (ik ga meestal rond 3 a 4 keer) en sta nooit stil dat je dat het een “prestatie” is ofzo haha. Voor mij zit het gewoon in mijn systeem: tnx voor de eye opener. Weer een puntje waar ik best wel waar trotser op mag zijn ;-)

    • Melle
      april 14, 2016 / 09:03

      Jaaa precies! Ik voel dat ook wel eens zo totdat iemand je met grote dopogen aankijkt als je vertelt dat je drie keer per week gaat. Wat? Zo vaak? Eh, ja? Haha precies. Dus hoera! Go jij, het is supergoed en je bent zo dedicated :) CONFETTI!

  6. april 14, 2016 / 09:01

    Motiverende mensen om je heen helpt echt! Mijn vader bijvoorbeeld is een fanatieke hardloper geweest en vind het geweldig als ik ook aan het hardlopen ben en records verbreek. Zo’n iemand die je toejuichen helpt inderdaad absoluut qua motivatie!

    • Melle
      april 14, 2016 / 09:04

      Wat gaaf dat je dat samen met je vader kunt doen. Dat lijkt me wel heel bijzonder! Mijn broertje is ook fanatiek met sporten – hij studeert aan de ALO dus ja, dan heb je wel ‘iets’ met sport. Dat maakt het ook leuk want sinds ik zo met sporten bezig ben, vinden we veel herkenning en steun bij elkaar. Ondanks we allebei aan de andere kant van Nederland wonen en 6 jaar in leeftijd schelen :)

  7. april 14, 2016 / 09:06

    Leuk, Melle! Ik ben het helemaal eens met jouw tips. :) Ik heb het sporten een groot onderdeel van mijn Miracle Morning routine gemaakt en dat zorgt ervoor dat ik zeker zes keer per week sport. Vind ik heel fijn!

    • Melle
      april 14, 2016 / 09:17

      Moet je nagaan. Zes keer per week. ZES KEER! Wow. Ik vind dat dus echt mega knap :) GO YOU!

  8. april 14, 2016 / 12:37

    Zodra ik op de bank plof gaat het ook mis,herkenbaar. Leuke en handige tips,bedankt! Oh en onderwater hockeyen :’) fantastisch! Dat bestaat dus gewoon echt.

    • Melle
      april 14, 2016 / 13:13

      Haha jaaaa echt! Te grappig :)

  9. april 14, 2016 / 13:46

    Goeie tips! Ik doe die eerste 4 al wel en het helpt me enorm. Mijn probleem nu is dat ik geen specifiek doel meer heb.. tip nummer 5 dus. Zonder doel raak je al snel je motivatie kwijt inderdaad. Binnenkort maar een nieuw doel bedenken zodat ik iets heb om voor te trainen!

    • Melle
      april 14, 2016 / 13:50

      Heel herkenbaar! Ik merk dat een meting alleen of een update van het trainingsschema niet genoeg is. volgende week staat er weer een meeting op de planning dan ga ik ook vragen naar een doel. Iets wat én ambitieus is én haalbaar al wil ik natuurlijk het liefste over 7 weken een blokjesbuik ;) haha

  10. april 14, 2016 / 15:41

    Voor mij werkt het het beste om direct na werk te gaan. Als ik eerst naar huis ga dan komt er niks meer van :P Ik ga dus uit werk en dan ben ik rond 7.30 thuis van sporten. Best fijn is dat!

    • Melle
      april 14, 2016 / 15:42

      Haha heeeeeeel herkenbaar. En rond half 8 thuis is ook best oké inderdaad. Vooral nu het wat langer licht is :)

      • april 14, 2016 / 16:13

        Haha ja maar dat is hier niet hoor, ik woon in Colombia :P Hier is het 365 dagen per jaar donker om 6 uur in de avond. Dat langer licht mis ik trouwens wel!

        • april 14, 2016 / 20:16

          Wow. Ik voel me opeens nóg meer vereerd door je verjaardag! <3 Kom vooral nog eens deze kant op zou ik zeggen ;) alhoewel. Colombia! Whieeeehooo!

  11. april 14, 2016 / 15:55

    Wat een topper ben je toch! Ik train ook drie keer per week, direct als ik uit stage kom. Het voelt totaal niet als opgave, omdat ik het zo leuk vind. Ik kijk nu alweer uit naar mn volgende training! Ik had nooit verwacht dat ik sporten ooit leuk zou vinden, maar sinds ik powerliften heb ontdek ben ik echt hooked! Het belangrijkste is inderdaad echt dat je t leuk vind, anders hou je t niet vol. Sporten is voor mij echt een stukje ontspanning en even helemaal mijn hoofd leegmaken.

    • Melle
      april 14, 2016 / 15:58

      Anders jij wel. HOERA! Wat goed zeg en zo fijn dat je er zo veel plezier en voldoening uit haalt. Je motiveert mij ook helemaal voor mijn training van morgen :)

  12. april 14, 2016 / 16:14

    Wat een goed artikel! Super fijne tips :) en knap ook dat je drie keer week sport! Goede motivatie voor mij, haha!

    • april 14, 2016 / 20:17

      Yay wat leuk! Dankjewel :) Het is voor mij zo vanzelfsprekend. Gelukkig maar, dan blijf ik er hopelijk voor lange tijd gewoon lekker mee doorgaan :)

  13. april 14, 2016 / 16:39

    Een doel hebben werkt voor mij ook altijd ontzettend motiverend! Wat dat betreft kan ik niet zonder doelen om iets te presteren :)

    • april 14, 2016 / 20:18

      Helemaal gelijk. Begrijp het goed! Vooral op sport gebied is dat voor mij ook wel nodig. Geeft echt die stok achter de deur.

  14. april 14, 2016 / 17:34

    Wat een leuk artikel weer! Deze tips heb ik echt heel hard nodig! De laatste keer dat ik in de sportschool stond was ergens in maart! Het probleem is inderdaad, dat ik te lui ben als ik eenmaal al op de bank ben geploft! Misschien maar proberen te gaan voordat mijn billen inderdaad de bank aanraken! Daarnaast voel ik mij enorm ongemakkelijk en onhandig in de sportschool! :(

    • april 14, 2016 / 20:19

      Dat laatste. Zooooo herkenbaar! Ik moet sinds dit schema ook echt zelf aan de slag in het krachthonk. Lees: tussen gespierde mannen voor een spiegel je ding doen. Uhu.. Maar gaan en vaker doen helpt!

  15. april 14, 2016 / 21:26

    Goede tips! Ik vind het heerlijk om even flink mijn lichaam moe te maken. Dat voelt daarna zo voldaan :D

    • Melle
      april 14, 2016 / 22:27

      Precies dat! Nadat je in de sportschool bent geweest zo lekker moe je bed in. Mmm fijn!

  16. april 15, 2016 / 12:16

    Goeie tips idd. Een teamsport kiezen werkt ook!

    • Melle
      april 15, 2016 / 12:21

      Dat is inderdaad een goede aanvulling! Of, in ieder geval het proberen waard. Ik vind het niet zo fijn – ik krijg dan flashbacks van de basisschool dat ik gewoon niet zo fanatiek was als de rest ;) – maar het zou zo maar kunnen dat het wel voor jou werkt. Dus proberen, sowieso! Tnx voor de tip :)

  17. april 16, 2016 / 08:16

    Plezier hebben en jezelf een doel stellen vind ik stiekem het belangrijkste aan het sporten, ongeacht wélke sport je doet. Zelf probeer ik gelijk uit het werk naar de sportschool te gaan. Niet eerst langs huis, maar gelijk uit het werk. Dat werkt echt fantastisch! Hoewel ik in het weekend sporten ook wel erg prettig vind!

    • april 16, 2016 / 08:19

      Wat zeg je dat mooi. Dat. Precies dat! :) En wat fijn dat je weet wat voor jou werkt, dat je dus doordeweeks gelijk uit je werk gaat en soms in het weekend. YAY! Echt goed :) Heb je dit weekend ook nog plannen? Ik ga morgen weer.

  18. Irene
    april 16, 2016 / 20:07

    Wel goeie tips! Ik sportte vroeger elke dag met de kalenders van Blogilates. Daarna heb ik het een beetje laten verstoffen, nog eens 30 day shred geprobeerd maar niet volgehouden en nu doe ik de guide van Kayla Itsines. Vind ik superleuk omdat ik zelf een muziekje kan kiezen. ‘t Is wel zwaar maar het lukt me supergoed om 5 dagen te sporten nu.
    Ik heb ook nog een tipje! Maak het zichtbaar. Ik heb een kalender ophangen met inspirerende quotes en plaatjes (heb ik er zelf opgeplakt). Ik schrijf m’n trainingen per dag in de vakjes en als ik gesport heb, mag ik er een sticker opkleven. Klinkt misschien wat kinderachtig, maar voor mij helpt het wel!

    • Melle
      april 16, 2016 / 20:14

      Jaaaa wat een super goede tip! Ik ben ook heel visueel ingesteld dus dit soort dingen snap ik helemaal. Yes! Dank u!

  19. april 17, 2016 / 11:04

    Dank voor de tip! Ik heb voor mezelf besloten om 2x per week, Vrijdag en Zondag te sporten. Gewoon omdat door de weeks niet haalbaar is.

    • Melle
      april 17, 2016 / 11:35

      Alstublieft :) En perfect! Lekker de tijd nemen. Vandaag dus ook? Ik sta ook op het punt om te gaan. Yay! Je inspireert én motiveert me echt. Dank!

  20. april 19, 2016 / 09:59

    Plannen is de sleutel tot succes als je wil sporten met een drukke fulltime baan. Vroeger sportte ik voor ik naar het werk ging. Omdat ik nu al om 7u begin, sport ik zodra ik thuiskom om 16u.

    • Melle
      april 19, 2016 / 10:13

      Helemaal gelijk, en wat goed! Direct uit je werk en dan gewoon nog een hele avond voor je hebben. Lijkt me heel fijn :) Goed bezig!

Laat een reactie achter (jaaa leuk!)