“Veel mensen hebben wel een LinkedIn profiel maar doen daar verder eigenlijk niks mee” zegt de 29-jarige Désirée Boerema van iDees Online. Ik weet het schaamrood nog net een beetje weg te moffelen. Ik ben schuldig en niet zo’n beetje ook. “Maar wist je dat er ruim 3,8 miljoen profielen op LinkedIn in Nederland zijn aangemaakt? Slechts 400 duizend mensen zijn dagelijks actief.” Er valt dus nog veel te behalen! Ik vroeg Désirée naar haar tips om jouw LinkedIn profiel een boost te geven.
Van ponykamp organiseren tot social media expert. Wie is Désirée?
“Ik was 14 jaar toen ik zelfstandig een ponykamp organiseerde. Dat organiseren zit gewoon in mij, ik vind dat zo leuk! Toen wist ik al dat ik later voor mezelf wilde beginnen. Na mijn afstuderen heb ik heel veel gesolliciteerd. Eerst op wetenschappelijk niveau, toen hbo, mbo maar het mocht met mijn masterdiploma Communicatie- en Informatiewetenschappen op zak, steeds niet baten. Het besef kwam toen ik bezig was met een sollicitatie bij Etos. Mijn plan altijd om eerst ervaring op te doen binnen een bedrijf en daarna pas mijn eigen bedrijf te beginnen. Maar waarom eigenlijk? Online media heeft altijd mijn interesse gehad. Dit ontwikkelde zich tijdens een stage bij Netwerk Gelderland, waar ik verantwoordelijk was voor het ontwikkelen van een social mediastrategie. Ik besloot er gewoon voor te gaan, wat had ik immers te verliezen? In januari 2013 richtte ik iDees Online op. Ik geef advies en workshops, ik schrijf social mediastrategieën, zet social mediakanalen op, beheer de kanalen voor bedrijven en ik word ook gevraagd voor het geven van colleges en als sparringspartner. Voordat ik er zelf klaar voor was had ik al een aantal klanten. Ik vind het zo leuk, dit is echt mijn passie.”
Met de tips van Désirée geef je jouw LinkedIn profiel een boost!
- Wist je dat jouw profiel mét foto 14 keer meer views krijgt dan zonder? Daarnaast is het wetenschappelijk bewezen dat wanneer je op de foto naar links kijkt (dus voor degene die het ziet de pagina in), het lijkt alsof jij het verhaal vertelt. Dus maak een mooie foto van jezelf of laat er eentje van je maken. Niet uit de kroeg, niet met een biertje in je hand, niet van je brakke zondagochtend maar gewoon een leuke spontane, iets wat zakelijke foto is perfect.
- “Mensen zijn vaak terughoudend om hun telefoonnummer op internet te zetten. Dat is ergens ook wel logisch maar je kunt je ook voorstellen wat er gebeurt als je wél je telefoonnummer bij je profiel zet. Als iemand jouw profiel ziet en geïnteresseerd is, is een telefoontje zo gepleegd.”
- De samenvatting. Ik heb me daar blind op lopen staren, vervolgens niks ingevuld en het weggeklikt. Maar wat blijkt, een samenvatting is juist goed! “Zeg iets over wie je bent, wat je doet, waarom je doet wat je doet en waarom jij dat doet (wat maakt jou daar sterk in). Wanneer je op zoek bent naar een baan kun je dit natuurlijk iets aanpassen en zeggen waarom je iets wil doen en waarom jij daar de geschikte persoon voor bent. Probeer zoveel mogelijk uit te leggen. Je bent bijvoorbeeld op zoek naar een afwisselende baan, maar wat houdt dat voor jou in? En waarom is dat voor jou een voordeel en wat heeft jouw toekomstige werkgever daar aan?
- Trefwoorden en vaardigheden helpen om je profiel beter vindbaar te maken. Voeg jouw trefwoorden en vaardigheden toe en vraag vervolgens aan mensen of ze die willen ‘plussen’ ofwel, willen aangeven dat ze het het helemaal met je eens zijn en inderdaad enorm goed origami vogels kunt vouwen. Voor wat hoort wat, dus als jij bij jouw connecties ook plusjes gaat uitdelen, zullen ze dat bij jou ook doen.
- Sluit je aan bij groepen en bedrijven die je interessant vindt of waar je graag zou willen werken. “Ik woonde een tijdje in Arnhem toen ik op zoek was naar een stage. Ik heb toen een oproep geplaatst in een groep met lokale ondernemers en binnen een paar dagen had ik een stage.” Daarnaast kun je je ook aansluiten bij groepen die actief zijn in jouw vakgebied. Het delen van kennis en ervaring op dat gebied maar ook mee discussieren is zinvol.
Werk aan de winkel dus. Wat is voor jou de meest waardevolle tip?