Tips | 20 kilo afvallen, hoe dan?

afvallenBijna een half jaar geleden, dinsdag 23 juni om precies te zijn, stond ik met knikkende knietjes voor de spiegel. Net uit bed, naar de wc geweest, gewogen en al, stond ik klaar voor de foto. De voor-foto wel te verstaan. Ik keek en besefte hoe ver ik het had laten gaan. Want daar stond ik, in mijn ondergoed. Confronterend. Dit was de eerste stap naar een ander leven.

20 kilo afvallen, hoe heb je dat gedaan?

Cambridge dieet | Ik wilde snel van die overtollige kilo’s af zijn en daarna langzaam een andere leefstijl opbouwen. Een fitgirl worden. Het werd een reset, hard core afvallen met het Cambridge dieet. Met 500 kcal per dag verpakt in drie shakes ging ik de strijd aan. Elke week maakte ik weer een foto en werd ik blijer van het gewicht op de weegschaal. Halverwege het traject heb ik mezelf een abonnement op de sportschool cadeau gedaan. Ik wilde immers een fitgirl worden, dat ging niet alleen met shakes eten. In 12 weken ben ik ruim 17 kilo afgevallen.

App: My Fitnesspal | Na het Cambridge dieet ben ik het ‘normale’ eten weer langzaam aan het opbouwen. Want niet alleen je lijf, ook in je hoofd moet wennen aan een nieuwe leefstijl. De app My Fitnesspal, waar je precies kunt bijhouden hoeveel je eet, heeft me hier enorm mee geholpen. Die berekent namelijk je BMR (Basaal Metabolisme) ofwel, het aantal calorieën die je nodig hebt om met jouw lengte je huidige gewicht in ruststand te behouden. Het gaf me – en nog steeds – controle en overzicht. En dat is wat waard. Zelfs als je daarvoor alles wat je eet weegt, ik op mijn werk nergens ben zonder mijn keukenweegschaal en zelfs als mensen vragen hoeveel ik vandaag mag eten. Ik mag alles, ik wil alleen graag controle houden op wat ik eet. Met het opbouwen van het aantal calorieën in combinatie met de app viel ik in de weken daarna nog 4,5 kilo af.

Bewust eten #1 – eet alleen wat je écht lekker vindt | Tijdens het opbouwen van normale producten uit de supermarkt en het afbouwen van de Cambridge producten viel het me op dat ik van veel dingen die ik eerder ontzettend lekker vond, nu niet meer warm liep. Ik heb dan ook twee dingen met mezelf afgesproken. Ik eet alleen maar dingen die ik écht lekker vind en twee, van alles wat ik eet maak ik een feestje. Doordat ik nu bewust eet – en dat klinkt misschien een beetje geitenwollensokken – ben ik me er ook bewust van als iets niet zo lekker is. Twintig kilo geleden proefde niet meer, stopte ik alles maar gewoon in mijn hoofd en at om het eten. Nu kies ik ervoor om wat meer moeite te doen voor mijn maaltijden, om bijvoorbeeld ‘s avonds eten voor te bereiden voor de volgende dag. Het zijn de kleine dingen maar dat maakt wel dat je lekker kunt smullen.

Bewust eten #2 – maak een feestje van je maaltijd | Weet je, ik eet ook wel eens chocolade maar dan eentje die ik echt ben gaan waarderen, met 85% cacao en 2 blokjes bij de thee in plaats van de hele reep in een keer. Daarnaast vind ik het heel leuk om met eten bezig te zijn, van alles een feestje te maken, het op de foto te zetten, een soep te bedenken en die meenemen naar mijn werk, dat soort dingen maakt het leuk. My Fitnesspal maakt het in dat opzicht ook leuk. Het is net wetenschap en dat ik nu controle heb en inzicht heb in wat ik eet maakt dat alleen maar makkelijker. En niet te vergeten, Instagram! Ik vind het onwijs leuk om een lekker ontbijtje op de foto te zetten met jullie te delen of een lekkere maaltijd waar ik onwijs van heb genoten.

Bewust eten #3 – weet dat mannen meer mogen eten dan vrouwen | Toen ik een paar dagen met vriendlief naar Lissabon was, heb ik mijn keukenweegschaal thuis gelaten. De eerste dagen zonder weegschaal, zonder mijn app en zonder controle. Dat moest helemaal vanuit mezelf komen. Ik realiseerde me toen dat ik op dat moment – ik was nog aan het opbouwen – ongeveer de helft at van wat vriendlief zou mogen. Het is dus heel fijn om dat in gedachten te houden wanneer hij nog voor een tweede ronde ontbijt of lunch gaat terwijl jij eigenlijk geen trek meer hebt.

En vergeet niet, als ik het kan, kan jij het zeker!

13 Reacties

  1. Berber
    november 13, 2015 / 14:00

    Goed bezig! Ik ben zelf (nadat ik 5 kilo was aangekomen na 3 maanden Zuid-Afrika + studentkilo’s) afgevallen met het geheim van slanke mensen. Zelfde principe: Eten wat je echt lekker vind en de rest laten staan. En inderdaad ik mag alles, maar ik wil niet alles nu :) En gebruik inderdaad ook de Fitnesspal!

    • Melle
      november 13, 2015 / 14:30

      Ooh wat goed zeg! En dat boek heb ik ook nog ergens in de kast staan, wellicht handig als ik later wat extra inspiratie nodig heb ;)

    • Danielle
      november 13, 2015 / 18:07

      Precies volgend schema! Ik was 6 maanden in Zuid-Afrika en 10 kilo aangekomen ?

      • Melle
        november 13, 2015 / 18:31

        Haha yeheees :) Dat zijn de beste!

  2. november 13, 2015 / 18:51

    Wat ontzettend knap! Er is wel veel doorzettingsvermogen voor nodig haha. Dat vind ik nog wel eens moeilijk..

    • Melle
      november 13, 2015 / 19:23

      Dankjewel! En inderdaad, dat is ook moeilijk. Een duidelijk doel voor ogen hebben – als in afvallen, want 20 kilo was niet per se mij doel – helpt wel. Eyes on the price! :)

    • Melle
      november 14, 2015 / 21:14

      Dankjewel! En wellicht heb je iets aan mijn tips :) Als ik t kan, kan jij het zeker!

  3. november 15, 2015 / 17:07

    Wauw wat gaaf en goed zeg! Mag je trots op zijn!

Laat een reactie achter (jaaa leuk!)