Tips | Laat je stresskip maar thuis

melle-ohmMaandag, echt zo’n dag dat je doelijstje voor de rest van de week binnen no-time gevuld is. Met zo’n berg werk in het vooruitzicht neemt het stressniveau toe, begint je bloeddruk te stijgen en ben je voor je het weet met zwetende handen als een malle aan het werk. Deze week gaan we het anders doen. Zonder stress. Een paar tips voor je op een rijtje:

Zet je telefoon uit (of laat hem thuis)

Are you kidding me? Zonder telefoon door het leven gaan? Zeker niet! Maar probeer je maar eens te focussen als je constant in de reden wordt gevallen door appjes van mensen die graag willen dat je tóch mee gaat, mailtjes, telefoontjes, en berichtjes van Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Beme, Vine en ga zo maar door. Allemaal onzin waar je op dit moment niet op zit te wachten. Ofwel, geen telefoon betekent geen afleiding!

Maak een doelijstje

Als het je allemaal eventjes te veel wordt, is overzicht je redding. Door alles wat je moet doen op te schrijven maak je je hoofd een – stukje – leger, wordt het overzichtelijk wat er gedaan moet worden en is er in je hoofd weer ruimte om na te denken. Dit werkt vooral erg goed als je ligt te piekeren in bed. Schrijf alles op en ga met een gerust hart slapen.

Adem in, adem uit – creeër rustmomenten

Geen paniek. Dat zorgt er alleen maar voor dat je niet meer helder kunt nadenken. Stress is natuurlijk een ding, maar paniek maakt het net even erger. Neem de tijd om af en toe te ontspannen, even iets anders te doen. Het is goed om even uit je werk te zijn, hoe druk je het ook hebt. Een wandeling, een tijdschrift lezen, even een theetje drinken, het helpt om daarna weer te kunnen knallen. Gun het jezelf.

Omarm de stress

Dé tip die eigenlijk voor elke situatie van toepassing is. Want hoe meer je je verzet tegen die berg werk, tegen dat gesprek – of eigenlijk wat dan ook – hoe meer stress je krijgt.

Drink water

Een loopje naar de kraan om je glas of flesje te vullen, een loopje naar de wc om je blaas te legen, een praatje met collega’s onderweg én het water zorgt ervoor dat het stressniveau in je lichaam daalt. Was alles maar zo gemakkelijk ;)

Relativeer

In bed liggen piekeren heeft geen zin. Slapen is je eerste prioriteit, dus niet nadenken over je doelijstje. Op dat moment kun je er toch niets aan doen. Natuurlijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan, want het is niet alsof je expres ligt te piekeren. Wat doe je dan? Het helpt om je gedachten op te schrijven, of dat nu in een doelijstje is, een blogpost of een stuk proza. Wel belangrijk is dat je dit op papier doet en niet weer achter je laptop kruipt of in je telefoon gaat zitten kriebelen. Het opschrijven helpt, maar daarna: lekker gaan slapen. Je zorgen zijn dan weer the first thing in the morning.

Q: Wat is jou ultieme anti-stress tip?

2 Reacties

  1. Judith
    augustus 3, 2015 / 13:57

    Goede lijst! Een lijstje maken werkt heel goed, daardoor zie je ook opeens dat je sommige dingen waar je over stresst eigenlijk heel snel al weg kunt werken:) Sporten werkt bij mij ook heel goed. Ik laat dan ook bewust mijn telefoon in mn kluisje liggen om niet afgeleid te worden. Een hele fijne manier om lekker je hoofd leeg te maken!

    • Melle
      augustus 4, 2015 / 18:46

      Late reactie, maar alsnog! Je hebt helemaal gelijk. Sporten is ook zo fijn. Even uit je hoofd en in je lijf. Ga dat zo ook maar weer even doen ;)

Laat een reactie achter (jaaa leuk!)