Want vandaag is het nieuwe morgen | 7 x anti-uitstel tips

Toen ik zaterdagavond weer voet op Nederlandse bodem zette, kon ik direct aan de slag. Immers de blog van vandaag én de blije maandag-mail moesten nog gemaakt worden. En eerlijk is eerlijk, ik vond het best een beetje lastig! Sterker nog, ik merkte dat ik het een beetje aan het uitstellen was. Zondag heb ik overdag van alles gedaan – hele nuttige dingen maar toch – en heb ik het bloggen stiekem uitgesteld tot de avond. Erg? Niet echt, het gaf me namelijk heel veel inspiratie om dat uitstelgedrag eens flink onder de loep te nemen. In deze blogpost deel ik zeven tips die me hebben geholpen om toch nog mijn hele doelijst af te werken. YES!

Verzamel álles en maak een planning | Dat gevoel dat mijn hoofd helemaal vol zit, dat ik geen overzicht meer heb, maar eigenlijk alleen maar het gevoel dat ik onwijs veel moet doen. Herken je dat? Echt helemaal niet fijn. Wat mij ontzettend helpt, is om alles wat je nog moet doen gewoon op te schrijven. Alles. Dat geeft een echt lucht en ruimte in mijn gedachten. Met je grote doelijst is het zaak om niet in een keer alles af te willen vinken. Dan wordt het zo’n enorme berg en ligt het uitstellen weer op de loer. Maak een planning of markeer in ieder geval de belangrijkste dingen van je lijstje.

Doe het stomste eerst | Als je een planning maakt – die kan overigens voor een dag zijn maar kan ook voor een hele week – begin dan met datgene waar je het meest tegenop ziet. Oeh en vergeet dan vooral niet te denken aan het gevoel wat je hebt als het gedaan is. Precies! Zo fijn. Hoe eerder het af is, hoe fijner het is. Hoef je het ook niet langer uit te stellen.

Hak je taken in stukjes | Een enorme berg werk dat op me ligt te wachten is voor mij echt reden om het uit te stellen. Iets kleins en makkelijks is daarentegen een stuk overzichtelijker en snel afgevinkt. Precies de reden waarom een grote taak in stukjes hakken zo goed werkt. Je zult wel denken, dat is toch een super makkelijke tip? Klopt! Het is zo simpel maar toen ik erover nadacht, realiseerde ik wel dat ik nog wel wat verbetering hierin kan aanbrengen. Ik bedoel, een blogpost schrijven kan – omdat het ook een creatief proces is, waarover later meer – best iets zijn om uit te stellen. Maar wat nou als ik het opknip? Van het idee bedenken en de foto’s maken of uitzoeken, tot een titel bedenken en de inhoud schrijven. Van het idee alleen al kreeg ik een heel fijn gevoel. Hoera voor overzicht en heel veel vakjes om af te vinken!

Begin gewoon | Overzicht, CHECK! Planning, CHECK! En dan is het een kwestie van gewoon beginnen. En dat klinkt toch een stuk makkelijker dan het daadwerkelijk is. Vooral als het iets creatiefs is zoals het schrijven van een tekst in welke vorm dan ook. Het liefste schrijf ik direct na een geweldige openingszin van a tot z een geweldig stuk. Maar goed, dat lukt natuurlijk niet altijd. Soms – zoals bij deze blogpost – begin ik gewoon met het uitwerken van mijn tips. Als dat klaar is, heb ik veel meer inspiratie voor een goede intro en zit ik er ook al veel meer in.

Limiteer je afleidingen | Als je dan toch al bent begonnen is het natuurlijk zaak om lekker bezig te blijven. Immers, je telefoon of social media is ook een vorm van uitstellen. Leg het even aan de kant, zet het uit of in ieder geval, doe er even niets mee. Focus op wat je wilt afmaken. Als ik achter de computer zit helpt een koptelefoon (inclusief fijn muziekje) opzetten mij heel erg. Ook al zit ik in mijn eentje thuis, het geeft me soms nét dat stukje focus dat ik goed kan gebruiken.

Het is oké als het (even) niet meer lukt | Een hele dag geconcentreerd je doelijst afwerken zou geweldig zijn. Maar soms is het gewoon zo dat het niet goed lukt of dat het gewoon niet zo gaat zoals je in gedachten had. En weet je, dat is oké! Ga na een wandeling, kop thee en een paar blogjes weer verder. En als het helemaal niet lukt, probeer je het gewoon de volgende dag opnieuw.

Vier je succes | Taak afgerond? Tijd voor een dansje! Wacht vooral niet totdat de hele lijst is afgerond en zet vooral een lekker muziekje aan. Dingen die je uitstelde en nu toch hebt afgemaakt zijn prestaties. En ja, gewoon bij álle taken. TANGO!

Hoe ga jij om met uitstelgedrag?
 

PS WIEHOOO! Vandaag is het National Croissant Day en in het kader van niet langer uitstellen, weet ik wat ik straks ga doen. JOE!

40 Reacties

  1. januari 30, 2017 / 07:13

    Zo herkenbaar dit! Stiekem doe ik de leuke dingen eerst. Het gevolg daarvan is dat de stomste overblijven, wat dus weer eindigt op uitstellen haha🙈 Zo blijf ik gezellig in dat cirkeltje. En ja, daar ben ik me heel bewust van! Ik hoop dat je een toffe reis hebt gehad. Fijne maandag!

    • Melle
      januari 30, 2017 / 07:44

      Haha erg hè! Ik doe het ook vaak zo. Maar soms is het gewoon niet anders. Nou ja, als het uiteindelijk maar af komt dan is het goed. Toch? :)

  2. januari 30, 2017 / 08:11

    Oh man, zo vervelend dat uitstelgedrag, haha. Eigenlijk is het maken van lijstjes het belangrijkste voor mij. Als ik dat heb gedaan, komt de rest meestal vanzelf wel. Maar het begin, die chaos in je hoofd en alles opschrijven om ruimte te creëren in je hoofd, is voor mij denk ik het belangrijkste.

    • Melle
      januari 30, 2017 / 10:01

      Haha echt he, zo vervelend! Toegeven aan dat gevoel en dan toch het lijstje maken is misschien soms ook wel moeilijk maar inderdaad, wat een fijn gevoel geeft het dan. Overzicht. YES! Wat fijn dat dat voor jou ook zo goed werkt :)

  3. januari 30, 2017 / 08:36

    Oh deze tips kan ik zo nu en dan wel gebruiken als freelancer. Als je toch de hele dag thuis bent en je eigen tijd kunt indelen, ligt de val om uit te stellen op de loer. Bedankt voor de tips! ^^

    • Melle
      januari 30, 2017 / 10:03

      Ooo fijn zeg! Alsjeblieft <3

  4. hanneverleysen
    januari 30, 2017 / 08:51

    ik ben ook echt een held in uitstellen. mijn familie kan er soms best vervelend van worden haha. Dringend tijd dus om er eens iets aan te doen ;)
    Bedankt voor de tips! X

    • Melle
      januari 30, 2017 / 10:03

      Haha wat een goede timing zijn deze tips dan. Zet ‘m op! :)

  5. Lilian
    januari 30, 2017 / 09:09

    Helemaal Getting Things Done dit. Ik heb gisteren net weer écht mijn wekelijks onderhoud gedaan (meestal raffel ik het een beetje af) en nu heb ik al mijn to do’s weer georganiseerd.

    Het laatste puntje doe ik overigens niet, maar ik schrijf m’n successen tegenwoordig wel in mijn dagboek, zodat ik ze niet vergeet (dat is het idee van ‘het vieren’ ook denk ik) Net als mijn ‘fails’ overigens, want als ik er dan over schrijf blijken ze altijd minder erg dan dat ik in de eerste instantie dacht ;-)

    • Melle
      januari 30, 2017 / 10:09

      Tijdens mijn zoektocht naar inspiratie voor deze blogpost kwam ik dat boek ook tegen. Is het iets? :) En dat opschrijven van successen en de ‘fails’ vind ik super interessant. Het is inderdaad een beetje hetzelfde als vieren, stilstaan en niet doorgaan is het idee ;) Maar vooral dat je ‘fails’ dan later minder erg zijn dan je eigenlijk had gedacht, daar geloof ik wel in. Ik denk dat het heel erg helpt om het op die manier te relativeren. Dank voor de tip!

  6. Marjolijn
    januari 30, 2017 / 10:02

    Jaa, goeie tips! Ik heb dit soort artikelen af en toe echt nodig. Terwijl ik de intro las, bedacht ik me serieus dat ik de was nog moet doen vandaag. Vanmiddag heb ik geen tijd, dus dat moest eigenlijk nu. ‘Zal ik eerst nog even het artikel uitlezen?’, dacht ik. Nope, die was moet worden gedaan. Dus hoera, het eerste ding van mijn to-do-list is afgevinkt! =D

    • Melle
      januari 30, 2017 / 10:11

      Haha, ik noemde het omdat het mij gisteren ook erg bezig heeft gehouden ;) Hoera voor dat afvinken, dat voelt echt meeeega fijn. YEEHEES!

  7. januari 30, 2017 / 10:58

    Goede tips hoor! De eenvoudige tips werken juist vaak het beste :) Ik gebruik vaak een planning voor de hele week en die deel ik dan weer per dag op – met heel veel vinkjes, want dat motiveert me haha. Of ik schrijf er iets op voor de ene dag dat ik dan stiekem de dag ervoor alvast gedaan heb, zodat er één afgevinkt hokje opstaat :) Met kleurtjes werken vind ik ook fijn, dan valt het lekker op. En ik heb een vast boekje, zodat er lekker veel afgevinkte eerdere taken instaan. Fijne maandag!

    • Melle
      januari 30, 2017 / 12:52

      Jaaa hoe meer vinkjes hoe beter :) En ik herken dat zo erg dat het zo fijn is om alvast iets af te vinken!

  8. januari 30, 2017 / 11:19

    Jaaa, dit heb ik nodig in m’n leven! Ik ben uitstelqueen eerste klas (vooral met tentamens leren en studie gerelateerde dingen), dus ik heb hier echt wat aan. En al je tips zijn zó waar, al begin ik stiekem altijd met de leuke dingen op m’n to-do-list en stel ik de stomme dingen uit. Dat moet ik echt niet meer doen, haha. :)

    • Melle
      januari 30, 2017 / 12:52

      Haha het is ook gewoon zoooo verleidelijk :)

  9. januari 30, 2017 / 11:54

    Gelukkig heb ik nig nooit zo’n last van uitstelgedrag gehad (YESH!), maar bij sommige dingen merk ik wel eens dat ik het een beetje kan gaan uitstellen. Dan helot het inderdaad om de stome dingen eerst te doen en om de taak in stukjes te hakken. :)

    • Melle
      januari 30, 2017 / 12:54

      Oo zo goed bezig zeg! En inderdaad, het stomste eerst doen helpt wel echt maar vraagt ook wel om een nodige dosis discipline.

  10. januari 30, 2017 / 11:54

    Bedankt voor je tips! Ik begin in februari aan mijn scriptie dus ik kan dit wel gebruiken, haha.

    • Melle
      januari 30, 2017 / 12:55

      Zet ‘m op! Het gaat je zéker lukken. En als je ook met scriptie dingen eerst het stomste doet en overzichtelijke lijstjes blijft maken – en er af en toe fijn met mensen over praat – gaat het nog beter. YOU CAN DO IT! :)

  11. januari 30, 2017 / 12:34

    Die laatste twee, pauze (niet) houden en successen (niet) vieren zijn voor mij hele grote oorzaken van mijn burn-out geweest. Dus vanzelfsprekend zeg ik over die twee: hoera, hoera! Het is zo gemakkelijk om als je klaar bent door te gaan naar het volgende wat je nog moest doen. Nu sta ik vaker even tevreden stil bij wat ik net heb gedaan en/of neem ik een échte pauze voordat ik verder ga. En je hebt gelijk Melle: het werkt zoveel fijner!

    • Melle
      januari 30, 2017 / 12:56

      Wat een mooie toevoeging! Want het gewoon overslaan is zo makkelijk terwijl je niet zo goed weet wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. En zo zie je maar, dat kan best heftig uitpakken! Dankjewel dat je dat deelt, dat helpt echt <3

  12. januari 30, 2017 / 12:45

    Superfijne tips! Bij mij is het beginnen zelf altijd moeilijk. Eens ik begonnen ben gaat het goed en vlot. Maar aaah dat beginnen :p En eigenlijk, zoals je zegt, moet je het gewoon doen. Veel makkelijker! Ik snap ook niet waarom ik het mezelf altijd aan doe om te wachten. Haha.

    • Melle
      januari 30, 2017 / 12:57

      Haha jaaa dat is ook heel moeilijk en het kost ook zo veel discipline om het gewoon te doen! Maar als het dan af is, FEEST!

  13. januari 30, 2017 / 19:42

    Haha, bij die tip van vier je succes met een dansje moest ik lachen. Niet van uitlachen natuurlijk. Ik moest denken aan mezelf bij de kerstexamens. Ik had al mijn samenvattingen af en heb ook zeker vijf minuten als een gek staan dansen omdat ik zo blij en trots was op mezelf. Ik ben iemand die goed is in uitstellen, vroeger kon ik dat goed met huiswerk maar nu niet meer. Nu maak ik het nog binnen de week. En ik kan soms tegenop een taak zien, maar eens in in gang ben geschoten dan werk ik goed door en raakt het ook wel snel af. En ja, het is inderdaad oke als iets een keer niet lukt. Soms moet je gewoon kijken naar wat je allemaal al bereikt hebt en trots zijn daarop. Want dat mag gewoon. Dat heb ik ook gedaan met mezelf vandaag. Ik had een moeilijker dagje. En als ik zo’n dingen zeg heb ik altijd het gevoel dat ik zeur of irritant ben, want iedereen heeft problemen. Maar aan de andere kant moet ik zo’n dingen ook wel vertellen en niet oprkoppen. Vandaag heb ik toen dingen niet wilden lukken geprobeerd positief te denken. Toen mijn tekening vanmiddag niet helemaal liep zoals het moest en er zaten veel fouten in, dacht ik bij mezelf: je hebt in een jaar zoveel geleerd met tekenen en je hebt al zoveel bereikt, wees nu verdorie een keer trots op jezelf. En dat ben ik wel, het ging al snel een beetje beter :) Oke, dit is weer een extreem lange reactie maar ik moest het eventjes kwijt :)

    • Melle
      januari 30, 2017 / 20:04

      Dankjewel voor je lieve en mega lange reactie! Zo onwijs leuk om te lezen en zoo inspirerend! Maar echt. Dankjewel daarvoor <3

      • januari 30, 2017 / 21:09

        Jij dankjewel voor je geweldige blog en je lieve antwoord! Het feit dat ik mensen inspireer maakt me heel erg blij :)

  14. januari 30, 2017 / 22:33

    Wát een goede post! Uitstellen is echt mijn tweede naam. Ik merkte het hele afgelopen weekend dat ik tegen mijn taken van deze week zat aan te hikken, en toen ik vanochtend vroeg je post voorbij zag komen dacht ik ‘verdorie Linda nu is het klaar’. Dus een lijstje gemaakt met alle taken en gewoon aan de slag gegaan (ook na mijn werk nog). En nu is het meeste gewoon gedaan, ook van die kleine rotklusjes die je steeds uitstelt. Ik moet mezelf gewoon vaker een schop onder mijn hol geven want ik verlies veel meer tijd aan me zorgen maken om wat ik nog moet doen, dan wanneer ik het gewoon meteen zou doen ipv stressen.

    • Melle
      januari 31, 2017 / 09:21

      OOOO ZO ZO ZO TOF! Heel knap zeg en wat geweldig leuk dat mijn post – of nou ja, mijn uitstelgedrag ;) – daarbij heeft geholpen. GO YOU!

  15. januari 30, 2017 / 23:12

    Omg dit is zo herkenbaar! Ik heb de laatste tijd zo’n erge chaos in m’n hoofd en het lukt me maar niet om het weer op orde te krijgen. Uitstellen is daar mede een oorzaak van. Ik ga je tips ter harte nemen en hopelijk is de chaos snel weg :-) Thanks!

    • Melle
      januari 31, 2017 / 09:26

      Yay! Heel veel plezier en succes, het komt vast helemaal goed :) Liefs!

    • Melle
      januari 31, 2017 / 13:00

      Hoera wat fijn! Alstublieft :)

  16. januari 31, 2017 / 17:06

    Wat een goede tips en moet ik moest vooral lachen om het stukje over een dansje doen nadat je een taak afhebt. Dit doe ik wel eens en voelt heel debiel, maar het is ook zó fijn!

    • Melle
      januari 31, 2017 / 17:12

      Haha echt he, yeheees!

  17. januari 31, 2017 / 23:33

    Superfijne tips!!! Helaas heb ik de laatste jaren nogal last van uitstelgedrag. Weet niet waar het mis is gegaan haha. Misschien de mañana mañana mentaliteit overgenomen van de Colombianen… nouja goed uiteindelijk krijg ik het meeste wel gedaan, maar het zou fijn zijn zonder stress haha

    • Melle
      februari 1, 2017 / 10:49

      Haha nou dat betekent inderdaad een fijn leven zonder al te veel stress. Is ook wat voor te zeggen :)

  18. februari 9, 2017 / 15:37

    Ooohh ja, uitstellen… dat lijkt altijd zo leuk, maar is eigenlijk heel stom haha. Gelukkig doe ik het niet zo vaak, maar het is des te fijner om dan daadwerkelijk die taak die je hebt uitgesteld af te ronden!

    • Melle
      februari 9, 2017 / 19:09

      Ik vind jou ook echt totaal geen uitsteltype. Volgens mij heb je altijd alles netjes op orde, lijstjes gemaakt en altijd het overzicht. Echt hoor, je bent een grote inspiratiebron :)

Laat een reactie achter (jaaa leuk!)