Vrijdag vakantiekiekdag | Het állermooiste weekoverzicht ooit!

vrijdag-kiekdag-noorwegenToen ik me vorige week zat te bedenken hoe het zou zijn om deze kiekdag te maken, kon ik me er eigenlijk niets bij voorstellen. Want wauw, dan zouden we gewoon al op de helft van onze reis zijn en hadden we zo op dat moment al zoveel mooie dingen gezien. Nu het echt zo ver is lijkt het nog steeds onwerkelijk. Al die foto’s, het is gewoon niet te bevatten dat ik dit gewoon écht allemaal heb gezien!

Vrijdagochtend begon mijn vakantie. Nou ja, ik ging thuis nog wel wat dingetjes afronden maar ik hoefde in ieder geval niet naar kantoor. Hoera! Ontbijt op bed dus. Beste start van de vakantie ooit!

De rest van de dag stond in het teken van tas inpakken, laatste boodschappen doen en voorbereiden op onze vakantie. Gek genoeg vond ik het allemaal maar spannend. Geen idee waarom, want ik ben al veel vaker met het vliegtuig geweest en we zijn ook wel vaker op vakantie samen geweest – oké, niet zo lang maar toch. Vooral heel benieuwd wat er op ons stond te wachten.

Zaterdagochtend was het dan zo ver. De wekker ging om kwart over vier en rond 5 uur waren we onderweg naar Schiphol. Het was echt méga druk maar gelukkig ging het uiteindelijk allemaal goed en vlot. Om 7 uur zaten we in het vliegtuig en blijkbaar was ik niet de enige die er zin in had. *boing boing boing*.

Boven de wolken was het zó zonnig! Ik vind het altijd zo bizar dat een vliegtuig met zo veel mensen erin gewoon de lucht in gaat en naar een bestemming vliegt.

Welkom in Oslo! In dit geweldige huisje hebben we twee nachtjes gelogeerd. Wat een feest, zo mooi! Een leuke buurt ook, vlakbij het centraal station en het centrum. Voordat we weggingen bedacht ik me nog hoe fijn het zou zijn als je daar aan komt en nog de hele dag hebt. Nou, dat was ook wel fijn maar iets met een heel kort nachtje zorgde ervoor dat we bij aankomst eerst even een ochtenddutje gingen doen. Dat was superfijn en met nieuwe energie wandelden we de stad in. We hadden stiekem nog niets voorbereid. Heel leuk om zo open de stad in te gaan en wel te zien waar we uit zouden komen.

Dit is de eerste foto die ik in Oslo – na het appartement – heb gemaakt. We liepen hier langs de rivier, echt supermooi! Het viel ons trouwens direct op dat het gras in Noorwegen echt heel erg groen is. Wauw!

Na een korte wandeling kwamen we uit bij de Mathallen ofwel, de foodhallen van Oslo. HOERA! Er ging wel een lunchje in.

Na wat rondgelopen te hebben kwamen we uit bij het station. Handig, konden we direct onze treinkaarten boeken. Ooooo nu ging het gewoon echt gebeuren! We hadden dit trouwens ook online kunnen regelen maar omdat we tussendoor ook op sommige plekken willen overnachten leek het ons toch fijner om het op het station te regelen. Met een lief meneertje die ons even erbij helpt. Van Oslo naar Flåm – wat je uitspreekt als flom, zo grappig – met de trein, vanaf daar met de boot naar Gudvangen, met de bus naar Voss en dan het laatste stukje naar Bergen weer met de trein. Toen we het geregeld hadden viel er – ik wist niet dat ik het had – een last van mijn schouders. Het ging gewoon écht beginnen!

We liepen verder, langs de Aker Brygge. Werkelijk alles daar is mooi. Een gezellige boulevard, mooie gebouwen, fijn uitzicht, mooi weer! Wat wil een mens nog meer?

Nou, hummus chips. HA! Dat hebben ze gewoon in Oslo. Vét lekker! Al smaakte het stiekem meer naar tomaat en basilicum dan hummus. Maar toch.

Zondag maakte ik deze foto. Serieus, alles in dit appartementje is zó mooi en stijlvol! Hoezo wil je ook een vloer, gewoon beton is echt prachtig.

Toen gingen we dus iets vét leuks doen. Ik had via Instagram namelijk gezien dat Karlijn (van de blog Wonderlicht) ook in Oslo was. We hadden wat over en weer berichtjes gestuurd en toen gingen we elkaar gewoon in Oslo ontmoeten. Hoe tof! Vooral om te bedenken dat we allebei in Amsterdam wonen. Karlijn is nu voor de derde keer op rij in Oslo om een talencursus te volgen. Vet leuk! Ze kent de stad al aardig goed en gingen naar haar favoriete cafeetje Fuglen. Mocht je ooit een keer in Oslo zijn dan is het zeker een aanrader. Met Karlijn afspreken trouwens ook. Echt superleuk!

Na de ontmoeting met Karlijn besloten we met de pont – bijna zoals in Amsterdam maar dan nóg leuker – naar het eilandje Hovedøya te gaan. Kan gewoon, in de stad wonen én op een eiland tegelijk. We wisten niet zo goed wat we konden verwachten en binnen no time waren we een flinke wandeling aan het maken helemaal rondom het eiland.

Bij terugkomst hadden we deze wel verdient. Nostalgie ten top! Ik me serieus niet meer herinneren wanneer ik voor het laatste én een soft ijsje op had én discodip. Dat het ongeveer 6 euro per ijsje kostte vergeten we voor het gemak maar even.

De rest van de middag wandelde we door de stad en bezochten we het beeldenpark Vigeland. Dit huis kwamen we onderweg tegen. Zo vrolijk!

In Oslo kun je dus gewoon heel makkelijk je hond even parkeren. Kan gewoon.

Die avond begon ik aan mijn blogpost over leven met heel je hart en genoot ik ondertussen van dit uitzicht.

Maandagochtend ging om half zes de wekker al. Stephan riep nog vrolijk dat ik áltijd een feestje van mijn ontbijt moest maken. Ook op maandag om half zes. Prima. Ik trok mijn nieuwe sokken met ijsjes erop aan. JOE!

Toen ging de rit écht beginnen! Om half 7 zaten we in de trein. Super comfortabel, veel beenruimte, wifi én zelfs een speelhoekje voor kinderen. Ik wist niet dat het bestond.

Onderweg typte ik het blogje af en keek mister Eindredacteur het direct even na.

De reis van Oslo naar Myrdal duurde ruim vier en een half uur. Het was echt ongelofelijk hoe de natuur om ons heen elke minuut leek te veranderen. Ik wist soms niet waar ik moest kijken en hoe snel ik overal foto’s van moest maken. Echt heel bijzonder!

Ergens halverwege bij Haugastøl was er even tijd om de trein uit te gaan, Pokémons te vangen –  whaat? – en onze benen te strekken. Deze foto maakte ik daar. Niet wetende wat er nog zou komen. Oooo waaaauuww!

Deze foto maakte ik in Finse. Het állerhoogste punt van deze treinreis, ruim 1200 meter boven zeeniveau.

KIJK!

En hoera hoor, voor wifi in de trein. Kon ik Bianca – die deze reis twee jaar geleden ook maakte – direct foto’s sturen.

In Myrdal stapte we over de beroemde Flåmsbana. Dat was dus echt nét een ritje van de Efteling. Met een oud boemeltreintje door een sprookjesachtige natuur – echt prachtige bergen met diepe dalen en watervallen – inclusief een stem die af en toe riep dat we naar links of rechts moesten kijken. O ja, en heel veel Japanners. Het leverde wel een leuk kiekje op :)

Dit was trouwens waarvan ze een foto wilden maken. Is ook wel heel mooi. Ik snap het wel.

Deze foto maakte ik nét voordat we in Flåm aankwamen. Mooi hè, zo’n dorpje middenin de bergen! Vanaf Flåm namen we een bus naar Aurland. Vanaf daar zou het nog 25 minuten lopen zijn naar ons huisje op de camping. Dat het eerder 45 minuten bleek, was iéts minder leuk met bagage.

Vet blij dat we er eindelijk waren. En hoewel er vrijwel niets op de camping was naast een paar trekkershutjes, caravans, hoge bergen en een snelstromende rivier, was er wél mega goed internet. Stephan ging direct even wat Pokémons vangen.

Die avond liepen we wat rond de camping en maakte ik deze foto <3.

De volgende ochtend – het is inmiddels dinsdag – was het weer regenachtig en mega bewolkt. Zo erg dat de wolken dus echt helemaal laag hingen. Heeft ook wel weer wat. Maar goed, we hadden één dag en wilden ontzettend graag dingen ondernemen. Iets met onstuitergedrag – hoi – en Nederlander zijn?

Uiteindelijk besloten we ons te wagen aan een hike van ongeveer 4 uur. Hop, de berg op. Regen? Geen probleem. Volgens de Noren bestaat er niet zoiets als slecht weer, alleen slechte kleding. Geen reden om niet de berg op te gaan dus.

Het was een pittige klim, langs smalle paadjes met gladde stenen en meerdere keren moesten we ook een waterval oversteken. We waren hélemaal zeiknat geregend maar toen we bij het uitkijkpunt waren, werden we getrakteerd op kippenvel en een ge-we-ldig mooi uitzicht.

Het uitkijkpunt heet Stegastein. Het was zó mooi! We hadden met ons goede gedrag bedacht om weer naar beneden te lopen – dit keer via de autoweg. Gelukkig bood halverwege een leuk Noors stel ons een lift aan. We deden wat boodschappen, liepen naar ons huisje, genoten van een douche en zo trok de avond langzaam aan ons voorbij.

Woensdag. Tijd om onze tassen weer in te pakken en te vertrekken voor een volgende deel van de route. We gingen lopend en met de bus weer naar Flåm vanwaar we met een boot naar Gudvangen zouden varen. Dwars door de fjorden. Ik keek er ontzettend naar uit! Het beloofde dit keer wel een héle mooie dag te worden, al zagen we dat in de ochtend nog niet echt.

Dit was ons huisje. Inclusief bloemetjes gordijnen. We konden niet knuffelen in bed, dat was wel jammer.

De eerste foto vanaf de boot. Wauw, dit beloofde al zo veel goeds! De boot bestond uit meerdere verdiepingen die gevuld waren met tuinstoelen waar we aan de reling onze plekjes wisten te bemachtigen.

De boottocht is zo mooi! Even voor het perspectief. Want wauw, zo hoog is die berg dus. Als je héél goed kijkt, zie je dat er op de boot een zeemeermin zit. Dat blauwe dingetje, dat is de vin. Zo’n lief meisje <3.

Hoi!

Na een geweldige busrit vanaf Gudvangen kwamen we aan in Voss. Het hostel waar we verblijven is echt ontzettend fijn. Heel mooi, fijne crispy lakens en fenomenaal uitzicht. Namelijk, dit meer.

O en ze hebben hier dus gratis ontbijt. HOERAAA! #breakfastwithaview

Na het ontbijt huurde we mountainbikes en fietsten we een ‘rondje’ om het meer. Zeg maar liever rond, want wow dat was super mooi maar ook super heftig. Heuvel op heuvel af en dat ruim 3,5 uur lang. Wat een ervaring, echt ontzettend tof!

Met deze 50ste (!) foto sluit ik deze kiekdag vandaag af. En moet je nagaan, dit was nog maar een magere selectie van alle foto’s die ik heb gemaakt. We zijn trouwens ook druk aan het filmen dus je kunt binnenkort nog een vakantie video verwachten. Oooo daar kijk ik echt naar uit om het met je te delen, dan zie je alles nóg veel beter dan op de foto. Ik ben ontzettend benieuwd wat je van deze kiekdag vond.

Heb je de blogposts van deze week al gelezen?

De komende week..

Dat was echt ongelofelijk leuk! Vandaag reizen we vanuit Voss het laatste stukje naar Bergen waar we nog een paar dagen verblijven. Ben ook heel benieuwd hoe het daar is. Én, dat betekent dat je de volgende kiekdag dus nog een paar vakantiefoto’s gaat zien. YAY!

Liefs,
Melle

Hoe was jouw week?

51 Reacties

1. juli 22, 2016 / 07:31

Wat een práchtige foto’s! Ik heb afgelopen mei maar een klein stukje van Oslo gezien, maar als ik zie wil ik echt weer terug; wat is het mooi daar. Veel plezier nog!

juli 22, 2016 / 08:34

Het mooie weer doet het ‘m wel :) Echt wel een hele mooie stad!

2. juli 22, 2016 / 08:12

Oh Melle dit is zoooo gaaf! Super leuk om te lezen en al je prachtige foto’s te zien! Ik vind het stiekem altijd heel leuk om de reizen van bloggers op de voet te volgen. Ik houd er namelijk helemaal niet van om reisdingen uit te zoeken dus ik kopieer graag reizen van anderen. (A) Dus ook jouw Noorwegen reis komt nou in mijn ‘Op reis’ mapje. Voor ooit. Wie weet!
    Héél veel plezier de komende dagen nog! Geniet! Liefs!

juli 22, 2016 / 08:36

Oo lief! En helemaal gelijk hoor :) Toen ik zelf ging zoeken naar wat de beste plekken waren om te logeren tijdens de route kwam ik niet echt ver. Kon ook weinig reisblogs vinden over Noorwegen. Dus ja, en sowieso! Het is echt geweldig :) Dankjewel! X

3. juli 22, 2016 / 09:04

Heeele mooi foto’s. Deze reis wil ik nu ook maken, maar eerst naar Amerika in september. Yihaaa!

juli 22, 2016 / 13:53

Waaaaat vet tof! Heel veel plezier alvast! X

4. juli 22, 2016 / 09:11

Zo mooi! Noorwegen staat echt nog bovenaan mijn lijstje en ik ging net heel veel van jouw foto’s aan de vrouw laten zien om haar ook daarvan te overtuigen ;-)

juli 22, 2016 / 13:54

En, is het gelukt? Bij mij werkte een filmpje van de treinrit heel goed om Stephan ervan te overtuigen. Mocht je nog een geheim wapen in willen zetten ;)

5. juli 22, 2016 / 09:35

Ik ben net terug van drie weken Kenia maar sta nu weeral te stuiteren om opnieuw op reis te gaan! Heb je blogbericht doorgestuurd naar m’n vriendje, misschien een idee voor een tripje voor volgend jaar :) eerst komt Parijs aan bod voor ons samen eind augustus! Geniet nog van je reis, het ziet er super uit!!

juli 22, 2016 / 13:56

Oo wat vet! En dat je dan direct weer door wilt snap ik wel, die reiskriebels die zijn dan op en top aanwezig! Wat leuk dat jullie eind augustus naar Parijs gaan. Zo romantisch! Alvast veel plezier en laat het vooral weten als je ooit ook naar Noorwegen wilt gaan :)

6. juli 22, 2016 / 09:40

Ohhhh wauw, dit is echt de aller aller aller mooiste kiekdag ooit!! Ik heb echt genoten en zit eraan te denken je artikel nog een keertje te lezen (van begin tot eind): zo mooi vind ik het! Heel veel plezier tijdens de rest van jullie reis!

juli 22, 2016 / 13:57

Oooo jaaaa! Ga ik straks gewoon ook doen :) We zijn net in Bergen aangekomen. Echt een stad, weer een hele omschakeling maar de eerste indruk is – op het weer na- best oke. Ben benieuwd :)

7. juli 22, 2016 / 10:26

Wauw wauw wauw wat mooi! Geniet er nog van

juli 22, 2016 / 13:58

<3 Dankjewel! Xx

8. Marjolijn
    juli 22, 2016 / 10:44

Wauw, wat een prachtige foto’s! Wat een supervakantie moet het zijn =) Bergen, meren, watervallen en zelfs een zeemeermin :D Doe mij ook zo’n reis ^^

juli 22, 2016 / 13:59

Haha jaaaa op en top natuur dit. Echt waauw!

9. juli 22, 2016 / 11:03

Wat een mooie foto’s. Noorwegen moet duidelijk ook op mijn bucketlist. Geniet nog van jullie reis!

juli 22, 2016 / 13:59

Zeker aan te raden :) En dankjewel! Xx

10. Ilse
    juli 22, 2016 / 13:48

Ooohh. WAUW. WAUW. WAUW. Dit wil ik ook. Helaas is mijn vriend wat minder enthousiast ;)

juli 22, 2016 / 14:01

Hoe kun je hier niet enthousiast van worden? ;) Je kunt t ook met de auto doen of wandelen of… Oo anders ga ik wel mee :) Gewoon, nóg een keer!

11. juli 22, 2016 / 15:56

Oooh ik heb zo uitgekeken naar deze kiekdag! Wat is het daar fantastisch mooi! Echt waaaaauuww. Ik zit de hele tijd oooh mooi, ooh mooi, oeeh prachtig! Hahaha! Geniet nog van jullie prachtige reis!

juli 22, 2016 / 18:37

Wat superlief! En jaaaaa het is echt heel mooi :) Zélfs Bergen. Oké, niet zó mooi maar best oke haha :)

12. Irene
    juli 22, 2016 / 17:04

Oooooooh wauw wauw wauw! Suupermooie natuur daar! Jeetje ik wil er ook echt graag eens heen! Mijn tante is 3 weken geweest en die was ook zo enorm enthousiast. Echt leuk om te horen / zien. Ben er zeker van dat de tweede helft minstens even geweldig zal zijn. Veel plezier nog zn ik kijk al uit naar je volgende verslagje :)

juli 22, 2016 / 18:38

Drie weken, jaaaa! Nou ik weet wel wat ik de volgende keer ga doen haha :) We zijn vandaag in Bergen aangekomen. Wel weer even wennen, die stad. Dat wordt nog wat als ik straks weer terug ben in Amsterdam ;)

13. juli 22, 2016 / 18:11

Wat een heerlijke weekoverzicht inderdaad! Die omgeving daar is zoo zoo zoo mooi!

juli 22, 2016 / 18:38

<3 ik ga gewoon zelf ook nog een keer de kiekdag lezen. En nog een keer. En nog een keer :)

14. juli 22, 2016 / 18:12

Wat een HEERLIJK overzicht! Echt, ik krijg spontaan heimwee naar Noorwegen, wat een geweldig land is dat he? Enjoy de rest van jullie trip!

juli 22, 2016 / 18:39

Niet te doen, zo mooi! Ik heb nog nooit echt zo’n natuurvakantie gehad maar het bevalt zéker goed! O en nog bedankt voor de tips die je ooit schreef over Oslo. Kwamen goed van pas :)

15. Saskia
    juli 22, 2016 / 18:27

Wat een super mooi land!! Stond al heel hoog op m’n bucketlist maar is zeker nog verder gestegen na al jou mooie foto’s!!

juli 22, 2016 / 18:40

Het heeft bij ons ook een paar jaar geduurd voordat het écht ging gebeuren. Het was de voorpret wel waard moet ik zeggen haha, zo tof!

juli 22, 2016 / 19:58

:) zo lief! En echt he, soms wist ik ook gewoon van gekkigheid niet meer hoe ik het moest hebben. Alles was zooo mooi!

juli 22, 2016 / 23:17

Zéker wel! :)

16. juli 22, 2016 / 23:23

Wat een super mooie foto’s! Ik kan niet wachten om het land over een maandje met eigen ogen te gaan bekijken. Hele fijne reis nog!

juli 23, 2016 / 09:00

Dankjewel en wat suuuuuuper leuk dat jij binnenkort ook gaat! Alvast heel veel plezier!

17. juli 24, 2016 / 15:31

Ohhh wauw, wat is het toch prachtig daar. Lijkt me dan, ik ben er nog nooit geweest. Maar met het zien van deze foto’s, denk ik dat daar toch maar eens snel verandering in moet komen. Zo jaloers, ha! En wat grappig, hummus chips! Hoe bedenken ze het! Super tof dat je met Karlijn afgesproken hebt – zij heeft ook zo’n fijne blog!

juli 24, 2016 / 18:32

Denk t ook! Echt aan te raden :) Hummus chips is wel echt de beste uitvinding. Vooral als je het op vakantie tegenkomt. Vind t altijd zo leuk om door buitenlandse supermarkten te wandelen en te kijken wat ze allemaal hebben :) En Karlijn ontmoeten was wel echt superleuk. Hoogtepunt in Oslo. Zeker!

juli 25, 2016 / 21:47

Dankjewel! Het was echt een hele bijzondere reis <3

18. Belle
    juli 25, 2016 / 18:07

Supermooie foto’s!
    Even een kritische eindredacteur-opmerking alleen: je schrijft meerdere keren “ze / we wilde” maar het is “ze : we wildeN” ;)

juli 25, 2016 / 21:47

Dankjewel! Voor én je compliment én voor je kritische eindredacteur-opmerking. Dat is echt fijn! Ik ga het direct aanpassen en het doorgeven aan mijn iets minder kritische eindredacteur ;).

19. juli 27, 2016 / 00:56

Ik krijg hier dus echt spontaan heimwee van! Noorwegen is zooooo mooi! Je zou inderdaad kunnen zeggen dat het gras in Noorwegen écht groener is dan in Nederland :P En ik ben het ook volkomen met de Noren eens: er bestaat alleen slechte kleding, geen slecht weer. Ik wil terug, echt waar. Dit is oprecht één van de mooiste en meest spectaculaire landen die ik ooit heb bezocht. Heel veel plezier nog!

juli 27, 2016 / 08:53

Jaaaa alles van dat! Ik zit nu net weer een half uurtje op kantoor. Dat landen en het ‘normale’ leven weer oppakken valt me zwaar :’) Doe mij ook een enkeltje!

20. Debby
    juli 27, 2016 / 10:07

Wat gaaf melle!! Ik bemoeit jaar met vriendlief 6 dagen naar Oslo geweest was echt amazeballs! Alleen de prijs poeh.. Maar als k dit zo zie wil k terug en deze rit maken!! Als je terug bent van t genieten zou je hostels en verblijfplaatsen willen vermelden? :):)

21. juli 27, 2016 / 13:05

Wooo wat is het daar mooi! Zo groen! Had niet eens in de gaten dat ik 50 foto’s zat te kijken. Wauw. Geniet nog van de laatste dagen! Ik ga ondertussen je andere blogjes teruglezen (vakantie olé) :-)

juli 27, 2016 / 13:13

Oo lief zeg! :) Dankjewel! Inmiddels ben ik weer terug. Gister lekker nog een dagje aangerommeld en vandaag weer aan het werk. Wel even wennen weer, het was zo bijzonder!

22. juli 31, 2016 / 20:37

Wat een super leuke vakantie heb je gehad meid.
    Hihihi je kat wou blijkbaar mee met jullie

juli 31, 2016 / 23:11

Haha ja dat dacht ik al ;) Tassen zijn echt een hit, daar ligt ze maar al te graag in.

Laat een reactie achter (jaaa leuk!)

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.