Deep breaths, big smiles | 7 redenen waarom je écht eens zou moeten mediteren

melle-meditatieJe hebt het niet nodig maar een strand, zee, ondergaande zon, yogabroek, kaarsjes of wierook – droomt verder – helpen wel om de voordelen van meditatie te ondervinden. Ik ga je vertellen wat meditatie voor mij betekent en geef je 7 redenen waarom jij het ook écht eens een kans zou moeten geven zónder de zweefteef uit te hangen.

Het helpt je om (meer) in contact te komen met jezelf en je intuïtie | Juist als je even niet meer weet wat je met je leven aan moet of wat je nu écht leuk vindt om te doen, kan meditatie helpen. Het antwoord zit – surprise surprise – namelijk al in jezelf. Je moet het ‘alleen nog even’ de ruimte geven om zich daadwerkelijk te ontpoppen. Probeer het maar. Na een tijdje zul je merken dat je veel beter onder woorden kunt brengen wat je wilt, wat je fijn vindt en leer je beter naar je lichaam te luisteren.

Je kunt gevoelens en (nieuwe) situaties beter relativeren en accepteren | Voel je je vandaag chagrijnig, verdrietig of boos? Prima, so be it. Had je tijdens die meeting iets niet moeten zeggen, ben je te laat van huis gegaan of heb je spijt van dat mailtje wat je net hebt gestuurd en kun je daar nu niets meer aan doen? Oké, je niet langer druk over maken. Dat ziet er misschien nu heel zwart/wit en makkelijk uit, maar echt. Meditatie gaat je helpen om dit ook te kunnen. Fijn!

Eén portie me-time alstublieft | Meditatie is iets wat je, vooral in het begin, gewoon moet doen. Even tijd maken, gewoon even doen. En hoe vaker je het doet, hoe fijner het wordt. Het worden kleine me-time momenten. Al is het maar tien minuten. ‘Bedank jezelf aan het einde van de meditatie dat je deze tijd voor jezelf hebt genomen’. Ik wist niet wat ik hoorde en vond het maar gek toen de stem dat zei tijdens een geleide meditatie. Maar als je erover nadenkt, is het eigenlijk heel goed. Want dit doe je voor jezelf. Dus bedankt, dat je dat doet!

Je wordt beter in afstand nemen | Als je daar zo zit, met je ogen dicht op een kussen, blok of gewoon op de bank, zet je al je gevoelens en gedachten even opzij. Je neemt afstand van de hectiek van de dag, van alles wat nog moet, wat je hebt gedaan of gaat doen. Door afstand te nemen en gedachten en gevoelens als wolkjes te zien die voorbij komen – zoals Brenda dat zo mooi zei – kun je problemen in het dagelijks leven ook beter aan. Je kunt er van een afstand naar kijken. Je wordt sterker en je merkt dat problemen er eigenlijk alleen maar zijn omdat jij – en dit is confronterend maar zó waar – als ongewenst bestempeld. Ik schreef het ook al in mijn post over de waardering van anderen. Maar geluk moet je zélf maken. En dit gaat je daarbij zéker helpen.

Leven in het nu: tevreden zijn, waardering voor wat je hebt | Dat afstand nemen, dat doet je realiseren hoe mooi en fijn het leven kan zijn. En dat is een partijtje fijn. Je wordt van meditatie dan ook (ziels)gelukkig en staat – en het is wetenschappelijk bewezen – positiever in het leven. YES!

Eindeloze piekersessies zijn voorbij | Doei eindeloze piekersessies, doei zorgen! DOEI! Die tijd is straks voorbij. Je kunt namelijk straks alles veel beter relativeren. Je kun je er beter bij neerleggen als iets niet is gegaan zoals je dat misschien had gehoopt. Neem het mee voor de toekomst maar het verleden, daar kun je niets meer aan doen. En als je dan toch druk bent zónder je druk te maken, zul je merken dat je je veel beter kunt ontspannen. Lekker is dat. Een heel fijn en vrij gevoel.

Het maakt je gelukkiger | Minder stress, je minder druk maken, tijd nemen voor jezelf, helderder kunnen nadenken en al die andere dingen die ik net heb genoemd maken je allemaal gelukkiger! Het is daarnaast onwijs makkelijk. Je gaat op de bank zitten of op een stoel, zoekt op YouTube ‘10 minutes meditation’, klikt er eentje aan en je kunt van start! Zelfs op Spotify zijn er guided meditations te vinden. Wil je trouwens meer informatie en ook weten wat voor wetenschappelijke effecten meditatie heeft, bekijk dan vooral even dit filmpje.

16 Reacties

  1. februari 10, 2016 / 08:02

    Mooie redenen om te starten met mediteren. Ik wil zo graag leren mediteren, ik heb nu de app headspace gedownload. Ik vind het echt een hele fijne app. Nu wat vaker de tijd nemen om het daadwerkelijk te doen! Nu ik jouw artikel heb gelezen vind ik eigenlijk dat ik elke dag een momentje moet pakken, want wat een voordelen brengt mediteren met zich mee zeg!

    • Melle
      februari 10, 2016 / 08:17

      Die app lijkt me ook wel wat! Ik ga m zo direct maar even downloaden :) Het is inderdaad tijd maken. En zien! Want even op de bank zitten, een loze 10 minuten wachten op.. Perfect!

      • februari 10, 2016 / 17:41

        De eerste 10 lesjes zijn gratis. Ik zit pas bij les 4 volgens mij. Wel leuk om op deze manier wat meer over mediteren te leren en er een beetje in te komen. Geen idee of ik de betaalde app ga nemen. Maar die eerste 10 vind ik wel aan te raden.

        • Melle
          februari 10, 2016 / 21:49

          Ooo dat is in ieder geval genoeg om mee te beginnen. Top! :)

  2. februari 10, 2016 / 16:36

    Ik gebruik altijd de Stop, Breathe & Think app, moet hem zeker vaker en dagelijks gaan gebruiken voor een stukje rust.

    • Melle
      februari 10, 2016 / 16:54

      Ik ben benieuwd! Want headspace is onwijs prachtig maar zag toen ik hem installeerde dat je ervoor moet betalen.. Niet dat dat onwijs erg is maar dan moet ik het inderdaad wel op een hele regelmatige basis gaan gebruiken ;) Is Stop, Breathe & Think wel gratis? :)

  3. februari 10, 2016 / 20:01

    Hele mooie redenen om te starten met mediteren! Ik kan wel wat meer rust gebruiken :)

    • Melle
      februari 10, 2016 / 21:44

      Ik ben benieuwd wat je ervan vindt :) Kom vooral nog even terug en laat het me weten. Vind ik leuk!

    • Melle
      februari 10, 2016 / 21:43

      Dankjewel! :)

  4. februari 14, 2016 / 15:41

    Mooie punten! Ik probeer het zeker af en toe te doen, maar ben er niet heel goed in haha. Al is dat eigenlijk ook weer een beetje een slap excuus, want je hoeft er niet goed in te zijn.

    • Melle
      februari 14, 2016 / 15:43

      Wel onwijs goed dat je het dan toch af en toe doet! Zoiets moet toch een beetje groeien en ja, dat leer je dan alleen maar door het vaak te doen. Het gaat bij mij ook niet altijd even goed hoor! Met mijn gedachten zit ik ook vaak genoeg aan de boodschappen, de was, wat ik straks ga eten, waarover ik nog wil bloggen en wat al niet meer (meestal de meest nutteloze dingen) te denken ;)

  5. februari 16, 2016 / 16:34

    Ik doe het echt te weinig, mediteren.. Eigenlijk alleen als ik een ontspanningsmassage heb en zwangerschapsyoga. Wel ben ik er in aan het oefenen, ook door de cursus mindfulness die ik nu volg. Fijn artikel weer Melle!

    • Melle
      februari 16, 2016 / 17:16

      Wat goed! En cursus mindfulness. Dat lijkt me (ooit) ook nog wel super interessant om meer over te leren.

  6. Doinja
    juli 16, 2016 / 17:24

    Leuk artikel! Ik heb eerder eens via http://www.bureaudolly.nl een gratis meditatiecursus aangevraagd… een aanrader! Ook de mindfulness app van VGZ is een goede!

    • Melle
      juli 16, 2016 / 20:27

      Dankjewel! En wat interessant zeg! Mindfulness lijkt me ook wel wat :)

Laat een reactie achter (jaaa leuk!)