Afvallen is er niets bij | Meer eten zonder losgaan, krachttraining en die eeuwige balans

afvallen-kilos-eraf-houdenMoeilijk. Ik kan het niét anders zeggen. Want afvallen is een ding, de kilo’s eraf houden en – nog belangrijker – balans vinden is een tweede. Tijd voor een update, een openlijke biechtsessie met alles wat me in de strijd tegen de kilo’s bezighoudt.

Balans: de haat-liefdeverhouding tussen mijn hoofd en mijn maag

Mijn hoofd heeft altijd honger, trek en zin in lekkers. Mijn maag daarentegen, is getransformeerd van bodemloze put naar een maag met een – meestal – voldaan gevoel. Mijn hoofd won het eigenlijk altijd – snap je direct hoe het mis is gegaan. Sinds ik ben afgevallen en probeer op gewicht te blijven is steeds vaker een issue. Het móét gewoon beter. Mijn strategie is om zo veel mogelijk naar mijn maag te luisteren. Want voldaan is voldaan, hoe lekker het eten ook is. Je snapt het, een datingbureau is er niets bij.

Focus verleggen: krachttraining

Sinds half december ben ik begonnen met krachttraining. Ik merkte dat de focus op mijn gewicht heel sterk was geworden en wilde die verleggen op het sterker en strakker maken van mijn lichaam. Die balans vinden en behouden blijft toch wel voor de rest van mijn leven en dit nieuwe doel zou uitkomst moeten bieden. En dat deed het! Het geeft me veel vrijheid in de sportschool – ik kan gaan wanneer ik wil en in mijn eigen tempo mijn ‘rondje’ doen – en alleen al met mijn eigen schema het krachthonk in lopen geeft me het fitgirl-gevoel.

Meer eten zonder los te gaan. HELP!

Zeg je nou echt, ‘meer’ eten? Klopt! Want krachttraining en balans zoeken brengt interessante issues met zich mee. Afvallen is niet meer nodig maar tegelijkertijd wil ik wél mijn vetpercentage omlaag krijgen én spiermassa opbouwen. Een goede balans vinden is dus nu extra interessant geworden. Mijn hoofd heeft namelijk vernomen dat ik meer mag eten. En met meer bedoel ik eigenlijk, voldoende op een dag (zo’n 1500/1600 kcal). De kastjes en de inhoud van de koelkast zijn – vooral als ik net thuis kom van werk – daardoor niet meer veilig. Ik kan mezelf nu nog redelijk in bedwang houden maar merk dat de rem verslapt en af en toe onvindbaar is. Overdag wat meer eten is nu mijn plan en ik kreeg de tip dat ik beter niet kan focussen op eiwitten – want, buikpijn – maar juist op koolhydraten. Ik ben hier in nog erg zoekende dus mocht je nog tips hebben dan graag!

Zou het bestaan, een leven zonder MyFitnesspal?

Op een paar vakantie- en buiten-de-deur-eet-momenten daargelaten hou ik al sinds 16 augustus vorig jaar mijn eten bij in MyFitnesspal. Compleet in paniek als ik mijn keukenweegschaal ben vergeten ben ik niet meer en op dagen dat het niet kan, laat ik het voor wat het is. Soms iets te letterlijk waardoor ik bijvoorbeeld tijdens een verjaardag compleet los ga. Tegelijkertijd geeft het me wel veel motivatie om de volgende dag keihard te knallen in de sportschool. Balans heet zoiets geloof ik. Nou, het mag van mij wel iets minder zijn. Het heeft zeker potentie maar op dit moment sta ik niet voor mezelf in als ik een week (een maand, een jaar, de rest van mijn leven, AAH!) zonder MyFitnesspal zou moeten. Ik hou mijn hart vast.

20 Reacties

  1. februari 18, 2016 / 07:37

    Leuk geschreven! Ik vind het ook zo moeilijk om uit te vinden hoeveel je nu moet eten voor welke work-out. Immers, je wilt niet teveel eten. Maar ook niet te weinig waardoor je lichaam niets aan de work-out heeft. Zó lastig.

    • Melle
      februari 18, 2016 / 08:00

      Ja precies! Want inderdaad, ik wil wel mijn spieren genoeg voedingstoffen geven, niet té veel maar ze ook niet afbreken. Blijven proberen, dan komt het vast goed met ons!

  2. februari 18, 2016 / 08:46

    Als je echt serieus op wilt gaan bouwen zul je denk ik toch macro’s gaan moeten tellen, aangezien je daarmee je lichaam goed uitbalanceert. Ik heb het zelf een tijdje gedaan, maar ik geef eerlijk toe dat ik echt te lui daarvoor ben (shame on you Deisy). Daarentegen eet ik wel vrij veel eiwitten, ook in verband met spierontwikkeling. Maar als je daar buikpijn van krijgt wordt het wel een stukje moeilijker: koolhydraten helpen namelijk voor de energie, maar niet volledig spierherstel. Hoe dan ook: macro’s is jouw sleutel en als je meer wilt weten weet je mij te vinden ;-)

    • Melle
      februari 18, 2016 / 09:12

      Oeh, goede tips! Het tellen van macro’s zit wel een beetje in mijn hoofd maar aan de andere kant vind ik het nog een beetje een ver-van-mijn-bed-show. Maar als het zo ver is – en dat moment gaat wel komen denk ik – dan weet ik je zeker te vinden! Wat fijn zeg dat jij daar ervaring mee hebt en dat je me daarmee wilt helpen. YES! :)

  3. februari 18, 2016 / 09:25

    Jeetje, het is me wel een dingetje hoor. Ik vind het ten eerste echt mega knap dat er zoveel gewicht af is. Dat is echt niet zomaar even iets; niet vergeten hoor! Je hebt het zo verdiend om nu een balans te vinden en er niet al te veel meer mee ‘rond te lopen’. Snap je wat ik bedoel? Het klinkt alsof je die balans wel heel snel gaat vinden. Ik ken het hoofd-maag-probleem. En ik ken het iets te veel eten omdat het zo lekker is ook heel goed. Maarreh, mij lukt het nog niet hoor, volledig naar mijn maag luisteren! Het is ook gewoon lastig allemaal. Waarom is eten zo fijn?! Ik hoop dat MyFitnessPal je snel los kan laten. Hij kan het heus wel zonder jou! (Snappie?). Hihi. Veel liefs!

    • Melle
      februari 18, 2016 / 09:46

      Met jouw comment moet het toch helemaal goed komen. Wauw wat lief! En wat fijn om te weten dat je het herkent, vooral dat hoofd-maag probleem is toch wel een dingetje haha. Ik denk ook wel dat het nu goed gaat komen. Het moet gewoon! Tegenwoordig ben ik fanatiek aan het meal preppen dus eigenlijk weeg ik dan al alles af, hoef ik het doordeweeks eigenlijk niet meer bij te houden :)

  4. februari 18, 2016 / 10:07

    Zo knap vind ik het. Wat een discipline! Het volhouden lijkt me inderdaad wel een tweede dingetje, lastig als op een gegeven moment de remmen wat verslappen. Maar gelukkig kun je dan toch nog juist eventjes doorgaan met MyFitnesspal, als dat beter helpt :)? Ik snap wel dat je er uiteindelijk mee zou willen stoppen om het op eigen houtje te kunnen, maar geen haast! Denk er maar eens over na hoe knap het al is dat je hier zo mee bezig bent! Niet veel mensen doen het na denk ik hoor, zo’n #fitgirl worden in een jaar tijd!

    • Melle
      februari 18, 2016 / 10:21

      Wauw, lief! En inderdaad MyFitnesspal helpt wel. En jouw comment! Want inderdaad. Geen haast (voor wie?), gewoon de tijd nemen om alles lekker te doen en niet te veel erover nadenken. Gewoon ook lekker eten. Die Fitgirl status, die wil ik vasthouden :)

  5. Marieke
    februari 18, 2016 / 12:27

    Wat fijn dat je dit verteld!! Ik herken heel veel in je verhaal, en daarom vind ik het zo fijn dat je het deelt. Ik gebruik ook die app, en vind het dan weer zooo lastig dat invullen los tr laten en nog wel redelijk gezond te eten. Het is het 1 of het ander dus;-).
    Maar super goed dat je al zoveel gewicht kwijt bent, wat een doorzettingsvermogen!
    Morgenochtend ga ik voor het eerst naast het afvallen voor een proefles naar de sportschool, ik ben benieuwd.
    Ik hoop dat de balans steeds meer komt, je bent echt goed op weg meid!!

    • Melle
      februari 18, 2016 / 12:45

      Op mijn beurt vind ik het zo fijn dat er zo veel herkenbaar is voor je :) Dat loslaten van MyFitnesspal vond ik ook ontzettend moeilijk maar het gaat steeds een beetje beter. Gewoon, vanzelf eigenlijk (en op vakantie gaan helpt ook haha, dan MOET je wel). Heel veel plezier bij de sportschool, ik ben ook benieuwd wat je ervan vindt! Samen kunnen we dit wel :)

  6. februari 18, 2016 / 16:55

    Super om te lezen! Ik ben op het moment ook druk bezig met afvallen en ja, vooral ook balans vinden. Vanavond weer sporten! Hopelijk houd ik het vol, hihi.

    • Melle
      maart 1, 2016 / 22:09

      Excuus voor de mega latere reactie, je comment stond gewoon in de spam! :o Hopelijk is het helemaal goed gegaan met het sporten, daar ga ik vanuit, en ben je inmiddels alweer bij een volgende sessie beland. Keep up the good work! We gaan er gewoon samen helemaal tegenaan :)

  7. februari 18, 2016 / 18:00

    Ohh wat knap Melle! Het is zo veel waard om gewoon weer in een gezond lichaam te kunnen leven. Zo bijzonder om je te realiseren dat het je gewoon de hele dag vooruit helpt en zo veel kan, sporten, fietsen en de hele dag vooruit.
    Ik sta gelukkig nooit meer op de weegschaal, nadat ik dit ongeveer anderhalf jaar meerdere keren per dag deed (nutteloos natuurlijk, maar ik was een tikkeltje geobsedeerd ;) ). Ik vind het heel waardevol om gewoon te kunnen vertrouwen op mijn lijf nu. Ik weet dat het niet uit maakt als ik de ene dag wat meer eet en de andere dag wat minder. Ik ben gezond zo, en dat is het belangrijkste.
    Ik snap dat het lastig is om zomaar te stoppen met MyFitnessPall. Een belangrijke vraag is om je te bedenken wat het gebruiken van de app je op dit moment brengt. Controle? Houvast? Of iets anders?
    Met je gezonde verstand weet je echt wel wat normaal is om op een dag te eten, Melle, dat weet ik zeker. Of je de ene dag nu boven die 2000 kcal zit, of juist een stuk eronder. Je lichaam kan daar goed mee overweg en weet zich uit de meest belachelijk ernstige situaties te herstellen. Wonderbaarlijk gewoon…
    Heel veel succes, en je mag suuuuper trots zijn op jezelf ♥

    • Melle
      februari 18, 2016 / 18:07

      Wat een geweldige reactie, dankjewel! Allereerst, supergoed dat je dat hebt bereikt zeg! Ik snap het helemaal maar ontzettend knap om het zo los te kunnen laten. Geeft me hoop! (haha, dat klinkt alsof mijn leven verschrikkelijk is, dat is het niet hoor ;)). Je hebt gelijk, ik weet ook wel dat ik het kan maar als ik dat toegeef ben ik bang dat het echt fout gaat haha, ik wil gewoon niet weer de fout in gaan zoals de vorige 100 keren is gebeurd. Anyway, het geeft me nu vooral houvast en eigenlijk vul ik het doordeweeks nog maar weinig in aangezien ik in het weekend mijn lunch voorbereid. Geeft echt wel een fijn en vrij gevoel! Ik weet in ieder geval wel waar ik naartoe ga en als ik jouw verhaal zo lees is dat écht fijn dus daar ga ik voor! Nogmaals dank voor je comment. Heel lief! <3

  8. februari 18, 2016 / 19:50

    Ik kom voor het eerst op je blog, lees dit en denk alleen maar: help, zij schrijft precies wat ik ook heb! ;-) Ik ben twee jaar geleden ongeveer vijfentwintig kilo afgevallen, wil nu misschien – eigenlijk – stiekem nog wel een paar kilo kwijt en ben begonnen met krachttraining. Maar. Ondertussen hou ik ook enigszins krampachtig alles bij in myfitnesspal en vind ik dat héél spannend om los te laten, vind ik het héél spannend om daarom weer wat meer te moeten gaan eten en de balans ook nog zien te bewaren. Lastig dus. Ja. En tegelijkertijd doe ik dan zo hard mijn best om tevreden te zijn met wat ik al bereikt heb ;-). Hoe dan ook: HERKENNING ALOM. Haha.

    • Melle
      februari 18, 2016 / 22:14

      Oooo Anne wat ben ik blij met jouw reactie. Want die herkenning is geheel wederzijds :) Ik snap het helemaal! Zet ‘m op hoor! Ik ga je even volgen op social media dan kan ik je af en toe nog even motiveren. Yes!

  9. februari 20, 2016 / 20:30

    Wat goed en tof dat je bent begonnen met krachttraining!! Ikzelf heb de stap nog niet genomen (of nog niet durven nemen haha), maar ik wil er ook heel graag mee beginnen! Qua voeding voelt het voor mij (ook) nog een beetje als een zoektocht, vooral hoeveelheden/welke eiwitten en koolhydraten en verhoudingen daartussen… ik ben toevallig vandaag begonnen met wat onderzoek doen daarnaar!

    • Melle
      februari 20, 2016 / 20:41

      Haha ik moet zeggen – en achteraf klinkt dit zo suf – vond ik de stap ook heel spannend. Was zowaar zenuwachtig voor het eerste intake gesprek, haha! De verhoudingen is ook iets waar ik me wel meer in wil verdiepen maar MyFitnesspal houdt in dat opzicht al heel veel bij :)

Laat een reactie achter (jaaa leuk!)