#FITGIRLCODE guide | 4 weken sporten en eten alsof mijn leven er vanaf hing

after-this-were-getting-pizzaInmiddels ruim vier weken geleden, startte ik samen met drie winnaars met de #FITGIRLCODE guide. Holy moly, dat ging snel! Vier weken aan eetschema’s, trainingen en veranderingen verder vertel ik je álles! Hou je vast, het is een méga blogpost geworden.

De voorbereiding: o god waar ben ik aan begonnen

Het boek had ik al eens doorgebladerd maar de eerste keer dat ik er echt mee aan de slag ging, was op zijn zacht gezegd heftig. De enórme boodschappenlijst, de weekmenu’s, de oefeningen; het duizelde me een beetje. Zo veel eten, zo veel variatie. Als de cheer- en teamleader van #teammelle was ik vastberaden om toch goed aan de slag te gaan. Een groot stuk papier erbij, een pen en alle maaltijden bij langs. Kijken wat ik samen met mijn vriend zou eten en wat niet. Het werd een mega lijst. Een ritje naar de supermarkt, 5 tassen vol eten. Ik was er klaar voor.

ontbijt-fitgirlcode-guide-collage

Even tussendoor, wat was eigenlijk je doel?

Vorig jaar rond deze tijd hakte ik de knoop door: ik was het zat om in de negatieve spiraal te zitten als professioneel bungeejumper – zo veel kilo’s aankomen en afvallen dat het geen jojo-en meer te noemen is. Ik was vastberaden een fitgirl te worden. Dat was het doel, hoe ik daar zou komen zou ik dan wel zien. Eerst volgde ik het Cambrigde-dieet. Toen heb ik dat langzaam afgebouwd en het ‘normale’ eten langzaam opgebouwd. MyFitnesspal heeft me daar ontzettend mee geholpen. En deze keer was het anders. Deze keer was ik écht trots op mezelf en met mijn transformatie op #FITGIRLCODE was het helemaal af. Het ‘op gewicht blijven‘ kon écht beginnen. Het ging me goed af maar na een tijdje merkte ik dat ik toe was aan iets nieuws. Ik was toe aan nieuwe recepten, gewoontes en manieren om op gewicht te blijven en fit te zijn. Toen Aranaka mij vroeg of ik een review wilde doen in combinatie met een winactie van de #FITGIRLCODE Guide was dit voor mij dé kans!

Hoe heb je het aangepakt?

Doordeweeks at ik helemaal volgens het boekje. Ik volgde netjes de eetschema’s. In het weekend deed ik een beetje mijn eigen variatie. Zo hou ik er van om uit ontbijten te gaan en om af te spreken met mensen. Dat wilde ik mezelf niet ontzeggen. Omdat ik een schema heb vanuit de sportschool om drie keer per week verschillende spiergroepen te trainen, besloot ik daarnaast één keer per week een willekeurige intervaltraining uit de Guide te doen.

fitgirlcodeguide-review

Wat waren de struggles?

Veel. Heel, veel eten. Toen ik in het begin naar het aantal calorieën per dag keek, schrok ik daarvan. Myfitnesspal vertelde mij dat ik met mijn gewicht en lengte zo’n 1700 kcal per dag nodig had. De Guide schreef me 1900 of meer voor. Ik was écht oprecht bang dat ik weer dik zou worden. Maar niets was minder waar.

Daarnaast, als ik iets doe wil ik het hélemaal goed doen. In het begin had ik echt zoveel moeite met het schema. Met het eigen maken, het in laten passen in mijn dagelijkse activiteiten, de voorbereidingen. Weer in het ‘stramien’ komen vond ik écht moeilijk. En ik voelde de druk om het goed te doen. Er moest immers een review komen en ik wilde de drie winnaars ook blijven motiveren. Sommige dagen iets minder streng te doen, me niet hélemaal aan het schema houden; dat vond ik moeilijk.

Veel eten is ook veel boodschappen en dus moet je wel een investering doen. Ons budget voor wekelijkse boodschappen verhoogde drastisch.

Als laatste vond ik de Guide af en toe té gevarieerd. Voor élke maaltijd en snack van elke dag iets anders moeten maken, is heerlijk, en zo leer je heel veel kennen. Maar, ik werd er af en toe wel een beetje gek van om steeds weer in de keuken te staan om alles voor te bereiden. En dan heb ik het nog niet eens over de afwas.

fitgirlcodeguide-insta

Heeft het je gebracht waar je behoefte aan had?

De Guide heeft me een hoop nieuwe recepten geleerd en nieuwe manieren om fit te blijven. Door de Guide heb ik een hele andere kijk op eten gekregen. Doordat ik ruim 25 kilo afgevallen was durfde ik niet én veel te gaan eten én ‘foute’ dingen te gaan eten als pasta, afbakbroodjes en pannenkoeken (hallo koolhydraten). Dat was wel even spannend. Het is een hele andere mindset waar ik even aan moest wennen maar me nu erg goed bevalt.

Sinds december vorig jaar ben ik begonnen met krachttraining om wat strakker in mijn vel te komen. Elke 6 á 7 weken heb ik een meting gehad waarbij werkelijk álles wordt gemeten. Vetpercentage, spiermassa, de hele rimbam. De laatste keer dat ik een meting had was ik net 2,5 week bezig met de #FITGIRLCODE Guide. En raad eens, voor het eerst sinds december was daar een werkelijk verschil. Mijn gewicht was toegenomen, mijn vetpercentage was 1,5% gedaald en mijn spiermassa was meer geworden. Ik ben gewoon spiermassa aan het opbouwen!

Hoe ga je nu verder?

De Guide is zo gemaakt dat er vier weken aan eetschema’s in staan. Het eten en trainen doe je daarna dus gewoon nog een keer om de acht weken compleet te maken. Eigenlijk heb ik dus de Guide al eens helemaal voltooid.

Nu is het tijd voor cherry picking. Ofwel, eruit halen wat ik fijn vind. Dat is volgens mij het geheim om blijvend gewicht te verliezen en op gewicht te blijven, en dat is precies de reden waarom ik hiermee ben begonnen. Ik wilde graag nieuwe ‘cherries’ leren kennen.

Dit zijn mijn cherries:

  • Intervaltrainingen. Thuis deze trainingen doen vind ik écht een uitkomst. Ik merk ook dat ik de laatste weken soms liever thuis een training doe dan naar de sportschool ga. De app Simple Interval Timer hielp me daar vanaf de eerste training supergoed bij!
  • Lekker (veel) blijven eten. Dat resultaat op de weegschaal bij de sportschool hè, dat was best wel heel magisch! Ik wil graag kijken wat het resultaat de volgende keer is in combinatie met de Guide. Dus ik ga zéker verder met lekker én veel én in de juiste verhoudingen eten – want daar gaat het natuurlijk allemaal om.
  • Veel variatie maar niet té veel. Ik wil graag een aantal lunchrecepten kiezen voor meerdere dagen. De zondagavond mealprep avond heb ik wel een beetje gemist. De Guide biedt daar genoeg tools voor trouwens. Zoals de salad guide, die in het boek staat. Die gaat me daar zéker bij helpen.
  • Vegetarisch eten. Dit was wel een nadeel van de Guide, hij is niet vega en ik eet geen vlees! Maar sinds kort is er een vegetarische Guide. Dat is de volgende stap, want aan nieuwe vegetarische recepten heb ik werkelijk nooit te kort!

01-melle-pindakaas

Hét eindoordeel, was het het waard?

Zoals je hebt gelezen ben ik van de ‘kies-wat-voor-jou-werkt’ methode. Het kan nogal verschillen per persoon of de Guide voor je werkt. Er zit in deze gids genoeg om iets uit te halen. Moniek – een van de winnaars – is bijvoorbeeld ondanks dat het niet lukte met het sporten, afgevallen. Iets wat ze graag wilde bereiken. Sanne – een andere winnaar – heeft er ook veel inspiratie uit opgedaan om lekker, gezond en gevarieerd te koken. In centimeters is ze zelfs wat verloren. Zo goed!

Mijn antwoord op de grote vraag of het al die moeite waard was om deze dingen te leren, is ja. Het kostte wat moeite om uit mijn eigen ritme te komen maar dan heb je ook wat. Het werkt gewoon goed. En, niet geheel onbelangrijk, mét resultaat.

Zelf zou ik het na de Guide nog niet helemaal alleen kunnen. Ik kan prima wat recepten uitkiezen en die mixen om zelf een soort weekmenu te maken, maar verstand van macro’s heb ik niet. Als je dat zou willen leren is dit wel een goede stap maar dan zou ik wel aanraden om iemand aan te haken die je daarin begeleidt.

OK. Tijd voor pizza.

Welke cherries zou jij uit een gids als deze willen halen?

29 Reacties

  1. juni 16, 2016 / 08:02

    Wat een mooie dingen heeft de Guide je gebracht, zowel qua inzichten als lichamelijke veranderingen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat het spannend is om ineens weer zoveel te mogen eten! Ik ben op dit moment heel erg bezig met calorieën tellen en ik durf niet eens meer naar een pizza te kijken! ;-)

    • Melle
      Auteur
      juni 16, 2016 / 09:03

      Echt he! En inderdaad, best wel spannend allemaal maar zo zie je maar weer. En die pizza, dat durf ik stiekem nog steeds niet zo goed (het stond een keer als avondeten maar ik kon het écht niet haha).

  2. juni 16, 2016 / 08:04

    Wat supergoed dat je het voltooid hebt en dat je voor jezelf eruit hebt weten te halen wat wel werkt en wat niet werkt. Ik denk dat dit ook een van de belangrijkste dingen is. You go Melle, topper! Wat ben je toch een groot voorbeeld. X

    • Melle
      Auteur
      juni 16, 2016 / 09:04

      Oo lief! Nou jij ook, met je insanity. Mijn hemel. 6 keer per week helemaal losgaan! Echt respect hoor :) <3 xx

  3. juni 16, 2016 / 08:32

    Leuk dat je er zo’n uitgebreide review over hebt geschreven! Ik zou ook mijn twijfels hebben bij meer caolorieën, maar aan de andere kant bewoog je waarschijnlijk ook intensiever, dus ja. Wel tof dat ze nu ook een vegetarische variant hebben (hadden ze eigenlijk meteen moeten doen, haha!).

    • Melle
      Auteur
      juni 16, 2016 / 09:07

      Haha dat zou dus wel fijn zijn geweest! Of misschien van eet je geen vlees kies dan voor dit. Weet je trouwens dat ik daar ook geen seconde over na heb gedacht? Maar inderdaad. Yay voor de vega variant! :) Nóg meer nieuwe recepten. YEESS!

  4. juni 16, 2016 / 09:31

    Zo te lezen heb je tot nu toe wel veel geleerd en heeft het je ver gebracht! Kan hier alleen maar bewondering voor hebben, want vind het echt knap. Kan mij goed voorstellen dat je schrok van de calorieën en dat je bang was om aan te komen. Maar kijk eens nu! Je vetpercentage is gedaald en je spiermassa is toegenomen, hoe goed is dat! Ik vind je een topper. :)
    Tof dat er nu ook een vega variant is. Denk dat hier steeds meer vraag naar is!

    • Melle
      Auteur
      juni 16, 2016 / 10:06

      Aah lief! <3 Dankjewel! En inderdaad, hoera voor de vega variant!

  5. Anne
    juni 16, 2016 / 09:48

    Ik begrijp heel goed wat je zegt over de variatie. Variatie is gezond en motiverend, maar doordat ik voor 6x per dag moest gaan staan wegen en bakjes vullen en bijna niets hetzelfde was werd het een behoorlijk intensief eetprogramma. Waar ik vanwege de macro’s en calorieën maar moeilijk van durfde af te wijken. Het werd een beetje een obsessie eerlijk gezegd.
    Nu ben ik aan het proberen om die balans er een beetje in te brengen met wat voor mij werkt, maar dat is moeilijk, omdat de neiging weer opduikt om steeds in je hoofd te onderhandelen over de volgende snack, nóg een cracker?, etc.

    Overigens vond ik het onderdeel dat je niet bespreekt: de mindfulness guide echt een aanrader. Ik raak altijd wat gedemotiveerd van al die ultiem blije fitgirls omdat ik het geheel (sport, goed eten, positiviteit) belangrijk vind, maar ook best een hele struggle, en een confrontatie met jezelf. Ik had het gevoel dat ze met de meditatie oefeningen echt een goede tool gaven om daar mee bezig te zijn.

    Die vega guide, dat vind ik ook wel wat. Alleen al omdat die kipfilet… ja… :)

    Lange respons op een lange review.
    Thanks! X Anne

    • Melle
      Auteur
      juni 16, 2016 / 10:11

      OO dat van die variatie en bakjes en dingen herken ik ontzettend goed. Precies dat! Die combinatie van niet willen afwijken maar ook gestressd worden van de bakjes en voorbereidingen. Heel herkenbaar!

      Het mindfullness gedeelte heb ik eigenlijk niet aangeraakt. Het is er eigenlijk gewoon niet van gekomen. Ben nog steeds wel heel benieuwd, vooral na jouw verhaal!

      En haha inderdaad, kan geen (nep) kip meer zien! :P Liefs!

  6. juni 16, 2016 / 09:58

    Wat een mooie uitgebreide review! Ik merk dat iets meer eten je echt veel betere resultaten kan opleveren, want je hebt meer energie dus je workouts gaan harder. Leuk om te zien dat t bij jou ook gewerkt heeft.
    Ik wist trouwens niet dat je geen vlees eet. You go girl :)

    • Melle
      Auteur
      juni 16, 2016 / 10:11

      Echt he, beste excuus om meer te eten. YEEES! En good busy :)

  7. juni 16, 2016 / 10:06

    Wat een heerlijk uitgebreide review! Ik was er ook wel heel benieuwd naar, zeker omdat ik ook helemaal herken wat je schrijft over de angst om weer dik te worden. Suf he? Al merk ik dat ik nu ook nog in de fase zit dat ik mijzelf nog zie met zeker twintig kilo extra. Bizar hoe dat werkt in je hoofd! Ik kan me voorstellen dat een guide als deze fijn is om je te helpen uiteindelijk echt een goede manier te vinden om je balans te houden. Zeker door de combinatie van sporten én eten. You go girl!

    • Melle
      Auteur
      juni 16, 2016 / 10:13

      Nou, helemaal niet suf! Heel herkenbaar :) Ik zie er dan inderdaad wel slank(er) uit maar in mijn gedachten ben ik nog steeds zwaarder. Mijn brein (en maag) willen vaak altijd meer eten dan mag/kan. En ja, als ook maar iéts lekkers op tafel staat kan ik me soms gewoon niet bedwingen. Terwijl échte (altijd al) slanke mensen daar heel anders mee omgaan. Het zijn de cherries die ik nu heb geplukt, we gaan zien hoe het de komende weken gaat :) Liefs en dank voor je reactie <3

  8. juni 16, 2016 / 10:39

    Ah wat een fijne, uitgebreide review. Ik kende de Fitgirlcode guide eigenlijk helemaal niet, maar het klinkt best veelbelovend en interessant. Te veel variatie lijkt mij inderdaad lastig. Het is een dingetje wat wel meer dieet- en receptenboeken hebben. Ik vind het lastig als ik zo lang in de keuken moet staan, terwijl ik af en toe gewoon even snel iets wil eten.

    Je maakt me wel heel erg nieuwsgierig, dus misschien dat ik dit boek wel ga bestellen. Ik de zomer heb ik toch meer tijd om uitgebreid in de keuken te staan haha!

    • Melle
      Auteur
      juni 16, 2016 / 15:35

      Het is wel veel variatie maar eigenlijk zijn alle recepten wel heel makkelijk en snel te bereiden. Dat dan weer wel :) Het kan inderdaad net zo goed een soort kookboek zijn waaruit je af en toe wat inspiratie haalt. Laat je me weten als je het gekocht hebt en als je ermee aan de slag gaat? Ben heel benieuwd wat je ervan vindt!

  9. Marieke
    juni 16, 2016 / 10:49

    Jaaa, ik hoopte al dat deze revieuw zou komen! Fijn, zoveel informatie. Ik was vanwege het best hoge calorien aantal al een beetje bang om hiermee te starten, en daarom niet meegedaan met jou winactie. Na het lezen van deze blog is mn angst niet weg, het calorien aantal blijkt te kloppen:-). Maar ik vind het erg fijn om te lezen dat je er ook goede inzichten door hebt gekregen en meer spiermassa hebt gekweekt!
    Ik wil er nog 15kl af, zit nu op min 25 kl. Herkenbaar wat je hierboven in een reactie schrijft, dat je jezelf nog plus 25 ziet..
    Dapper dat je ondanks je calorien angst het toch bent aangegaan!

    • Melle
      Auteur
      juni 16, 2016 / 11:13

      Dankjewel! En wat mij wel heeft geholpen, is dat ik vooral de eerste weken (en eigenlijk nog steeds wel) mijn eigen hoeveelheden heb gekozen. Er staat bijvoorbeeld 75 gram pasta voorgeschreven. Dat is gewoon heel veel dus kies ik ervoor om 50 gram te doen. Dat soort dingetjes kun je eigenlijk heel gemakkelijk tweaken en dan heb je wél de inspiratie om andere recepten te ontdekken :)

    • Melle
      Auteur
      juni 16, 2016 / 12:48

      Haha jaaaa hij is echt fantastisch en drinkt ook nog eens heel fijn :) Gekocht bij Judith van sooohappy.nl.

  10. juni 16, 2016 / 12:35

    Als ik op mezelf zou wonen zou het wel te doen zijn maar ik eet dus elke avond met mijn ouders mee en de kast zit vol lekkers.. heel vervelend! ik heb wel haar aller eerste boek.

    • Melle
      Auteur
      juni 16, 2016 / 12:49

      Ooo dat is lastig (vooral de kastjes met lekkers haha). En vertel! Haar eerste boek? Ik wist niet dat er nog meer was. Let me know! Ik ben benieuwd :)

  11. juni 16, 2016 / 12:52

    wat super goed zeg! Ik ben net gestart met powerslim,, best heftig maar het is nu mijn 4e dag maar het gaat echt top! Maandag eindelijk wegen!!!

    • Melle
      Auteur
      juni 16, 2016 / 12:54

      Oeh, goed bezig! Ben heel benieuwd :) Ga je er ook over schrijven op je blog?

  12. juni 16, 2016 / 14:38

    Hahahaha, “OK. Tijd voor pizza”. Luv it. Ik vind het echt heel knap. Weet je wat? Ik vind het vooral knap dat je de ‘slechte’ dingen weer durfde te eten. Ik heb helaas een aantal jaar geleden 1.5 jaar gestruggled met eten. Er stond zo veel op mijn ‘dat mag je niet, daar word je dik van’ lijstje, dat ik die dingen ook echt gewoon niet meer durfde te eten. Inmiddels weet ik dat het gewoon kan – met mate, en zo. En dat is zoooooo bevrijdend! Ik hoop dat jij het ook zo ziet, en dat je er nu weer lekker van kunt genieten. En al die nieuwe cherries klinken goed. You can do this! Liefs!

    • Melle
      Auteur
      juni 16, 2016 / 15:37

      Jaaa dat voelt bevrijdend. Precies dat! Goed gezegd :) Merk wel dat het lastig is hoor, vooral omdat ik de neiging heb om af en toe ‘fuck it’ te zeggen en dan me te laten gaan met die producten. Andere kant, dat is ook balans. Toch? Dankjewel voor je betrokkenheid en lieve woorden, dat vind ik echt heul fantastisch :D! <3 xx

  13. juni 16, 2016 / 15:18

    Wat fijn dat het je zoveel heeft gebracht! Lijkt me best lastig (en een beetje spannend) om opeens meer te moeten eten haha. Ik denk dat ik al dat koken niet vol zou houden. Kook nu al bijna nooit, eet de warme maaltijd altijd op mijn werk. Ook heel lekker maar voldoet niet aan de guide denk ik :)

    • Melle
      Auteur
      juni 16, 2016 / 15:41

      Dat was het zéker! En haha, wie weet! Er staat zelfs eens pizza in, of ijs en elke dag mag ik een toetje eten. Een groot feest!

Laat een reactie achter (jaaa leuk!)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.